Här är trenderna som formar e-handeln 2024
Att hålla koll på trender inom e-handeln hjälper dig att ligga steget före i en konkurrensutsatt miljö. Det hjälper dig förstå vad människor anser vara viktigt så att du kan möta dessa förväntningar innan andra varumärken gör det. Vi har valt ut de 7 trender som vi tror är bra att ha koll på 2024.
Idag kan kunder handla var som helst och när som helst. Varumärken behöver därför överträffa förväntningarna om de ska ha någon chans. Att erbjuda en riktigt bra produkt är såklart en bra början, men det räcker inte. Du behöver även bygga en positiv shoppingupplevelse, och det innebär bland annat att omfamna de senaste e-handelstrenderna. Här är de 7 trender som vi tror kommer vara viktigast under 2024.
E-handelstrend 1: Prova innan du köper
En av de snabbast växande trenderna inom e-handel, och något som vi skrev om redan förra året, är användningen av AR (Augmented Reality) och VR (Virtual Reality) för att förbättra kundupplevelsen. Genom att integrera dessa teknologier kan företag bland annat erbjuda virtuella provrum, där kunder kan prova kläder, testa produkter eller se hur en möbel kan se ut IRL innan de köper dem online. Detta skapar en mer engagerande och personlig shoppingupplevelse, vilket kan öka förtroendet hos konsumenterna och dessutom minska returer. Gränserna mellan AR och VR kommer att ha suddats ut avsevärt inom de närmsta åren då funktioner från de båda teknikerna kommer att kombineras alltmer, så lika bra att hoppa på tåget redan nu.
E-handelstrend 2: Grönt är fortfarande skönt
Så länge miljöfrågor fortsätter att dominera diskussioner runtom i världen kan man förvänta sig en ökad medvetenhet från konsumenter, och därmed även en ökad efterfrågan på företag som tar ansvar för sin miljöpåverkan. Ett smart e-handelsföretag bör därför satsa på hållbara förpackningar, koldioxidneutrala leveransalternativ och att marknadsföra mer hållbara produkter för att tillgodose behoven hos den miljömedvetne.
E-handelstrend 3: Snabbt, snabbare, samma dag-leverans
I en värld som rör sig allt snabbare, och där valmöjligheterna är stora, blir det än viktigare för e-handlare att även erbjuda fler och snabbare leveransalternativ. Faktum är att konsumenter inte bara vill ha möjlighet till snabba leveranstider, de förväntar sig det och är mer än villiga att betala extra för leverans samma eller nästa dag. Något som även efterliknar den omedelbara tillfredsställelsen av köp i fysiska butiker och därmed kan leda till ökad konvertering. Värt att kolla upp med andra ord. Och du – skynda dig!
E-handelstrend 4: Artificiell intelligens? JA(I)!
Det kommer kanske inte som en överraskning att AI och maskininlärning fortsätter att spela en allt större roll inom e-handeln under 2024. Det kan användas för att personifiera rekommendationer, förbättra sökalgoritmer och analysera stora datamängder för att förstå och förutsäga konsumentbeteenden. Kundtjänst kommer även kunna dra nytta av avancerade chatbots och virtuella assistenter som kan svara på kundfrågor, ge produktrekommendationer och underlätta köpprocessen. Genom att använda AI-drivna verktyg kan e-handelsföretag skapa skräddarsydda shoppingupplevelser, förbättra effektiviteten och öka konverteringsfrekvensen.
E-handelstrend 5: #socialmedia = #heretostay
Sociala medier fortsätter att vara ett kraftfullt verktyg inom e-handel. Liveshopping tog världen med storm förra året och fortsätter att dominera även i år. På TikTok genererade till exempel influencers miljarder visningar för varumärken som arrangerade egna livestreams. Med en livestream kan potentiella kunder delta i stort sett var som helst: Man ser produkten på riktigt, deltar i samtal och får sina frågor besvarade i realtid – i princip allt som en butiksupplevelse innebär men med fördelen att kunna vara på språng.
Och likt tidigare år kommer fler företag integrera köpmöjligheter direkt på sociala medieplattformar som Instagram, TikTok och Pinterest. Detta ger konsumenterna möjlighet att upptäcka och köpa produkter utan att lämna plattformen, samtidigt som det ger företag en direkt väg till sina målgrupper.
Studier visar dessutom att 40 % av de yngre internetanvändarna föredrar att använda TikTok och/eller Instagram som sökmotorer framför Google och liknande tjänster, även kallat Social Search. Så ja, #socialmedia är #heretostay.
E-handelstrend 6: Reels schmeels (och andra short-form videos)
På tal om sociala medier har så kallade short-form videos, såsom Reels, Shorts och TikToks, tagit över de olika plattformarna och räknas nu som ett seriöst verktyg att marknadsföra sina produkter och tjänster på. Effektivt? Javisst, om man lyckas göra det på rätt sätt. Det viktigaste att komma ihåg här är att inte tänka så mycket marknadsföring då TikTok-användare ofta tillhör generation Z som är extremt medvetna om när någon försöker sälja på dem något. Anpassa i stället ditt innehåll efter plattformen, vilket innebär att haka på trendig musik, effekter och videokoncept. Här kan du få fler tips om hur du kan anpassa din marknadsföring till nästa stora konsumentgrupp: Gen-Z. Nytt för 2024 är faktiskt även längre videos som gör comeback på bland annat TikTok. Läs mer om trender för sociala medier 2024 här.
E-handelstrend 7: Höj rösten
Google dominerade digital marknadsföring i början av 2000-talet eftersom det var det primära sättet att söka efter produkter. Men över 50 procent av e-handelstrafiken kommer nu från mobila enheter, och även fast man såklart kan googla på telefonen är det mest bekväma sättet att handla via mobilen ändå genom röstaktiverad sökning. För att utnyttja det kan man till exempel fokusera på mer pratiga sökord, samt på lokal sökmotoroptimering eftersom röstsearch är tre gånger mer sannolikt att vara just lokalt.
Sammanfattning e-handelstrender 2024:
- Förbättra kundupplevelsen med AR och VR.
- Satsa på hållbara förpackningar och koldioxidneutrala leveransalternativ.
- Samma dag-leveranser efterliknar den omedelbara tillfredsställelsen av köp i fysiska butiker och kan därmed leda till ökad konvertering.
- Förstå konsumentbeteenden och förbättra sökalgoritmer genom AI.
- Våga testa livestreams!
- Marknadsför din e-handel via short-form videos, men anpassa dem till Gen Z.
- Fokusera på mer pratiga sökord och på lokal sökmotoroptimering.
Från greenwashing till greenhushing (och greenwishing!?) – här reder vi ut begreppen
Läs merTillgänglighetsanpassning: Så förbereder du din hemsida, e-handel eller annan webbaserad tjänst för nya lagkrav
Läs mer7 trender inom e-handel att hålla koll på 2023
I takt med en ökad digitalisering, och konsumenternas ökade behov av bekvämlighet, har e-handel blivit allt viktigare för företag som vill nå ut. Under 2022 har e-handelsbranschen upplevt en snabb utveckling, och enligt flera olika rapporter spås den utvecklingen fortsätta även under 2023. Men konkurrensen på www blir också tuffare och det blir alltmer utmanande[…]
Content is fortfarande king
Här ser vi tillbaka på årets contentsatsning där vi låter siffrorna tala för sig själva (ihop med kommentarer från vår vd-Anna och creative director-Tobias). Summa summarum: Content is fortfarande king.
God jul önskar Beyond Band (Aid)
Hos oss började julen tidigt i år med en gåva till Rosa Bandet och Mustaschkampen, och innan dess stöd till Ukraina via Röda Korset. Nu har tomten tagit en sista tur och styr renarna med en julklapp till Tomte mot barncancer (som vi såklart tycker är viktigare än både content och trender och spellistor).
6 trender i sociala medier att hålla koll på 2023
2022 var året då vi kommunicerade med memes och började hänga mer på LinkedIn. När vi nu går in i 2023 är budskapet från både plattformar och användare högt och tydligt – keep it real, TikTok är något att räkna med och gamingvärlden är lika med guldgruva full av möjligheter. Här kommer 6 sociala medietrender[…]
Hur ska man tänka kring reklam i lågkonjunktur?
Gasa eller bromsa – vad är egentligen smartast att göra med sin marknadsföring när ekonomin pekar neråt? Eftersom vi är en smula partiska har vi kikat i backspegeln snarare än i den vanliga spegeln, och hittat siffrorna som kan visa vägen framåt i lågkonjunktur.
Hur jobbar vi på Beyond?
Vi haffade några av våra kollegor och bad dem berätta om deras arbetsprocesser. Resultatet blev ”Beyond om”, en webbserie med korta avsnitt där vi berättar om hur vi jobbar med allt från logotyper till företagskultur. På den här sidan kommer vi att fylla på med nya avsnitt allt eftersom.
Väck kreativiteten efter semestern
Här har du en karamellpåse med inspiration för att veva igång hjärnan efter sol, grill och bad. Själva laddar vi just nu upp inför en höst proppfull med matigt och bjussigt content, räkna med allt ifrån varumärke till e-handel och PR (stay tuned!). Men så länge får du en samling med en del av det[…]
Vilken förändring behöver ditt företag?
Det är inte alltid solklart hur man utnyttjar en reklambyrå på bästa sätt. Beställer man reklamfilm och annonser? Logotyper, mässmontrar eller en tagline som alla kommer ihåg? Ja, kanske … Men som beställare ska man inte behöva precisera vilka enheter man är ute efter. Det räcker med att man vill ha en enda sak: Förändring.
Beyond Communications Tobias Erlén väljs in i Locker Room Talks styrelse
Locker Room Talk är en svensk ideell organisation som vill skapa nästa generations förebilder och idrottsutövare. Uppdraget är lika enkelt som svårt; göra omklädningsrummen till en plats där sunda värdegrunder skapas och en trygg plats för de unga killarna.
Filmproduktion av Beyond Communication uppmärksammas i internationell tävling
Under tisdagen den 24 maj fick Boråsbyrån Beyond Communication motta inte mindre än två guld och ett silver i den internationella tävlingen The Telly Awards för filmen För alltid som gjordes för Ulricehamns Betong AB.
Är du förberedd för nästa generations webbanalys?
Om du har en hemsida eller webbapplikation är chansen stor att du också vill veta vad som försiggår på den och mäta om den gör sitt jobb eller inte. Och om du inte redan har gått över till Google Analytics 4 börjar det bli dags att göra det.
Valaffischer – en plakatparad av fluffiga budskap
”Alla tryckare, utspridare och försäljare av ärekränkande plakat skall straffas, första gången med piskrapp, andra gången med livet”. Två år senare, år 1561, preciserade den franske kungen Karl IX dödstraffet till hängning eller strypning, för de som spred material som inte fått godkänt. Redan då förstod man det förenklade budskapets kraft. Och nu är det[…]
Tur i oturen?
Du har förmodligen sett hans plågade leende en massa gånger, och nämn en bättre dag än fredagen den 13 för att prata om Hide the pain Harold. Men hur mycket vet du egentligen om historien bakom?
På TikTok omsätter vi lärdomarna i praktiken
Vi hade knappt publicerat färdigt vår artikelserie om att skapa guld i sociala medier innan Beyond dök upp på TikTok. Men vad ska vi där och göra? Rätt svar är: ingenting. Däremot ska våra praktikanter göra massor.
Beyonds AI sätter ord på ditt varumärke
Efter en lång men intensiv utvecklingsperiod lanserar vi nu Cobrina – sajten som ”översätter” din egen text till bra copy.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 10
Slutligen tar vi en sväng kring annonsering i sociala medier. Här rör det sig om både rena annonser och sponsrade inlägg där vi betalar för extra synlighet av utvalda delar av vårt vanliga innehåll.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 9
Nu kränger vi på oss tänkarhatten och spånar fram faktiska uppslag till innehåll för våra sociala medier. Har vi lagt ner tillräckligt mycket arbete på de föregående stegen kommer det här avsnittet nästan skriva sig självt.
Policy för hundar på kontoret
Tillbaka till kontoret, blir hunden ett problem? Det blir det inte, enligt reklambyrån Beyond Communication i Borås, om man låter hundägande medarbetare ta fram en hundpolicy för bäste vännen på jobbet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 8
Efter att vi har gjort våra kanalval är det dags att bygga ut kanalstrategierna med mer ingående innehållsstrategier. Återigen utgår vi från målgruppens vanor och behov och definierar vilken typ av innehåll vi ska skapa för de olika sociala medierna.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 7
Det finns väldigt, väldigt många sociala medier. För att få ut mesta möjliga effekt av arbetet vi lägger ner börjar vi med att göra ett noggrant urval av sociala kanaler, med tillhörande strategier som talar om hur vi ska använda varje kanal.
8 mars är vi arga
På internationella kvinnodagen, idag den 8 mars, tänker vi inte dela ut några blommor, komplimanger eller artigheter i onödan. Istället är vi arga över att den här dagen ens behövs. (Och den ilskan bär vi med oss året om, inte bara idag.)
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 6
Kanske har vi en utförlig varumärkesguide att luta oss mot, kanske har vi inte så mycket mer än lite magkänsla. I båda fallen är det här vi preciserar hur och vem vi är i våra sociala kanaler.
Krig och kommunikation
Efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari har det blivit tydligt vilken viktig roll kommunikation spelar i dagens brusiga samhälle.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 5
Vid det här laget har vi samlat på oss såpass mycket kunskap att det är läge för en mellanlandning. Här sorterar vi tankar, drar slutsatser och sammanfattar saker och ting för att lättare kunna ta med dem framåt i kommunikationsplattformen.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 4
När vi scrollar igenom både våra egna och våra konkurrenters flöden kommer vi se vissa mönster kring vilka typer av innehåll som väcker mest engagemang. Eller minst. Här sätter vi ord på vad vi har hittat och sammanställer en rad innehållskategorier.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 3
Nu vet vi vad vi vill åstadkomma med våra sociala medier och vi vet vilka vi pratar med. Då tar vi oss en titt runt omkring för att hitta både inspiration och saker att åka snålskjuts på.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 2
Vem är det vi kommunicerar med egentligen? Förmodligen har vi ganska bra koll på vilka våra kunder är. Så här handlar det först och främst om att sätta ord på vilka de är och samla ihop lite info som kan hjälpa oss i sociala mediearbetet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 1
Kommer du ihåg i mitten av 2010-talet när alla företag skulle ha en egen app? Låt oss säga att det var fler som ville ha det än de som kunde förklara varför. Därför inleder vi kommunikationsplattformen med att bestämma syftet med vår närvaro i sociala medier. Helt enkelt: Varför ska vi finnas där?
Spetsa till din kommunikationsstrategi
STEPPS är en modell – eller snarare guide – framtagen av Jonah Berger, professor i marknadsföring och författare till boken Contagious: why things catch on (2013). Tanken är att behandla de sex stegen i STEPPS som beståndsdelar som kan användas antingen separat eller tillsammans i olika kombinationer. Varje beståndsdel är ett värde som förstärker delbarheten[…]
Vi är tillbaka med nyhetsbrev!
Vi har återupptagit kanalen och hoppas att ni ser fram emot dess renässans precis lika mycket som vi. Och framför allt att ni får massor av bra tips och inspiration. Vi kickstartar med ett härligt samtal med Anna, vd på Beyond, och Tobias, vår creative director.
Hur får jag spridning på LinkedIn med min företagssida?
LinkedIn är världens största professionella sida för nätverk med över 610 miljoner medlemmar. Som företag är det därför en bra plattform att synas på, både för att rekrytera nya medarbetare, hitta nya kunder och för att etablera sig professionellt. Men hur lyckas du egentligen med en företagssida på LinkedIn, och hur får du spridning på[…]
4 enkla tips om UX-writing
UX står för User Experience och är ett begrepp från designvärlden. UX-writing går ut på att skriva texter som gör det enkelt för användaren att göra rätt. Det kan handla om allt från 404-sidor till knapptexter. Här kommer fyra enkla tips som förhoppningsvis gör dig till en bättre UX-writer.
Tio tips på hur du kan arbeta med PR
Visste du att 45 % av alla journalister anser att bristen på tid är den största frustrationen i arbetet? Det skulle du kunna ändra på.
Samarbete för en mer jämställd bransch
Idag är det fyra år sedan hashtaggen #metoo fick spridning när skådespelerskan Alyssa Milano bad kvinnor som ofredats sexuellt att svara på hennes tweet med orden “me too”. Byråkoden lanserades på ettårsdagen av #sistabriefen som var reklambranschens svar på #metoo. Det var dagen som vi började gå från metoo till metod.
Mångfald och sexism i reklam
Under årets Mynewsday delade bland annat Nina Åkestam – doktorand, forskare i reklam och analytiker på Google – med sig av lärdomar och resultat från sin doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes. Ett ämne som känns hetare än någonsin.
VR nu, då och sen. Och på Facebook.
I en virtuell verklighet – virtual reality eller VR – slipper du undan den verkliga världens begränsningar. Ironiskt nog är det just begränsningar som länge hämmat själva VR-tekniken, men dom senaste åren har utvecklingen tagit fart. Vi har undersökt var tekniken är nu, vart den är på väg – och frågar oss varför Facebook har[…]
Första emoji-symbolerna från 1999
Idag är emojis något självklart för de flesta. Men varför ser våra emojis ut som de gör? Varifrån kommer de och vem har gjort dem?
SEO är död – länge leve SEO
Vissa skulle nog beskriva SEO som ett avancerat sätt att skrika högst. Andra skulle istället förklara fenomenet som ett sätt att vägleda människor till miljöer dom kommer att trivas i. Och ingen av dom har egentligen fel.
60 år av helv…
I år är det 60 år sedan Helvetica ritades av Eduard Hoffmann och skars av Max Miedinger i Münchenstein i Schweiz. Från den dagen har Helvetica varit förstahandsvalet för många formgivare när man skapat logotyper, företagsidentiteter och slagkraftig kommunikation.
Girighet och gyllene bajskorvar – en påminnelse om reklamvärdet i en bra produkt
I mitten av november släpptes det efterlängtade spelet Star Wars: Battlefront II till PC, Playstation 4 och Xbox One. Precis som sin föregångare har spelet utvecklats av svenska spelstudion DICE. Där slutar det roliga, och nu ska vi måla upp en riktigt svartvit bild av vad som hände sen.