Hoppa till innehåll
Kategori: Beyond: guide

Kommunikations­plattform för sociala medier del 9 - Kategorier, ämnen och konkreta innehållsidéer

Nu kränger vi på oss tänkarhatten och spånar fram faktiska uppslag till innehåll för våra sociala medier. Har vi lagt ner tillräckligt mycket arbete på de föregående stegen kommer det här avsnittet nästan skriva sig självt.

Vi vet vad vi vill åstadkomma med våra sociala medier, vi vet vem vi pratar med och vad de vill ha. Det finns en strategi för varje kanal och vi har till och med bestämt hur ofta vi vill lägga upp saker. Ju snävare dessa ramar är, desto bättre. För så länge vi håller oss till allt vi hittills kommit fram till, desto större träffsäkerhet kommer innehållet vi skapar ha.

Förutom de konkreta innehållsidéerna omvandlar vi nu våra insikter och lärdomar till spår att följa i form av kategorier och ämnen.

Kategorier

Först och främst tar vi med oss de populära innehållskategorierna vi identifierade när vi trålade våra egna och konkurrenternas sociala medier.

Sedan skapar vi ytterligare kategorier utifrån det vi har lärt oss och sätter beskrivande namn på det vi behöver för vårt innehåll. En kategori skulle kunna vara ”lättsam fredagsunderhållning”, en annan skulle kunna vara ”tänkvärt och allvarligt” medan en tredje skulle kunna vara ”skön bild på en av våra kunder”. Givetvis ska dessa baseras på det vi vet eller tror att vår målgrupp vill ha i sitt flöde.

När vi skapar våra kategorier kan vi vara precisa utan att vara specifika, så att säga. Tanken är att sätta tydliga riktningar för olika typer av innehåll samtidigt som vi lämnar det tillräckligt öppet för att lätt kunna fylla kategorierna med nytt innehåll, gång på gång.

Ämnen

Under ämnen ringar vi in vilka saker vi ska prata om eller visa upp. För att återuppta exemplet där vi säljer ballonger och serpentiner skulle tre av ämnena kunna vara ”barnkalas”, ”okända jubileum för kända saker” och ”pyssel och knåp där man använder bland annat ballonger”.

Dessa är inte tagna ur luften utan baserar sig på att våra följare ofta är småbarnsföräldrar (därav barnkalas), de gillar att dela med sig av intressant kuriosa vid kaffemaskinen på jobbet (därav okända jubileum för kända saker) och de är i ständigt behov av kul saker att hitta på med barnen (därav pyssel och knåp).

Konkreta innehållsidéer

Slutligen sätter vi ihop en lista (så lång vi orkar göra den) men rena idéer till innehåll. Det kan vara ”Så får du bort smooshade insekter från vindrutan” om vi gör biltvättmedel, det kan vara ”Ta bort en bokstav ur din favoritfilm. Vad handlar den om nu?” om vi säljer hemelektronik och vill starta en kul diskussion bland filmälskare, och det kan vara ”Filmklipp med Uffe på ekonomi när han vinterbadar” om ett av våra syften är att göra oss mer personliga.

Läs del 1 om Syfte och (mätbara) mål här
Läs del 2 om Målgrupp(er) här
Läs del 3 om Omvärlds- och konkurrentanalys här
Läs del 4 om Populära innehållskategorier (och mindre populära) här
Läs del 5 om Slutsatser, insikter och uppslag så här långt här
Läs del 6 om Identitet och tonalitet här
Läs del 7 om Kanalval och kanalstrategi här
Läs del 8 om Innehållsstrategi här
Läs del 10 om Annonsering här

Vill du ha hela guiden samlad i en lättläst PDF? Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev så skickar vi guiden till din e-post.