Hoppa till innehåll
Kategori: Beyond: guide

Kommunikations­plattform för sociala medier del 10 - Annonsering

Slutligen tar vi en sväng kring annonsering i sociala medier. Här rör det sig om både rena annonser och sponsrade inlägg där vi betalar för extra synlighet av utvalda delar av vårt vanliga innehåll.

Avsnittet om annonsering bör bestå av en fast del, där vi hämtar ur det vi redan kartlagt kring vår målgrupps digitala vanor (och hur vi därför bör tänka kring vår annonsering), samt en föränderlig del med mer praktiska riktlinjer.

Att den sistnämnda är föränderlig beror på att företagen bakom de sociala medierna hela tiden utvecklar och ändrar hur annonsering fungerar. Bildstorlekar, knappar, antal synliga tecken, hur man riktar annonser mot olika undermålgrupper och så vidare – här dyker det hela tiden upp nya möjligheter och nya begränsningar som gör att vi alltid får hålla oss själva (och det här avsnittet) uppdaterade.

I den ”fasta” delen tar vi som sagt med oss våra lärdomar om målgruppen och visar med exempel hur vi vill att vår annonsering ska se ut. (Med förbehåll för ändringar på detaljnivå såklart.)

Generellt sett brukar vi också rekommendera att vara snabbfotad när något väcker lite extra uppmärksamhet bland följarna, och då lägga lite sponsring för just det inlägget.

På så vis kan vi ta ett inlägg som representerar oss på det viset vi vill (eftersom det är gjort baserat på all kunskap i alla föregående avsnitt i den här guiden), det har visat sig vara en hit bland våra följare (vilket vi kan se genom ett engagemang över genomsnittet) och göra en ”annons” av detta, som alltså visas för de som är inom vår målgrupp men ännu inte följer oss.

Läs del 1 om Syfte och (mätbara) mål här
Läs del 2 om Målgrupp(er) här
Läs del 3 om Omvärlds- och konkurrentanalys här
Läs del 4 om Populära innehållskategorier (och mindre populära) här
Läs del 5 om Slutsatser, insikter och uppslag så här långt här
Läs del 6 om Identitet och tonalitet här
Läs del 7 om Kanalval och kanalstrategi här
Läs del 8 om Innehållsstrategi här
Läs del 9 om Kategorier, ämnen och innehållsidéer här

Vill du ha hela guiden samlad i en lättläst PDF? Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev så skickar vi guiden till din e-post.