10 sociala medietrender du bör ha koll på 2024
Sociala medieåret 2024 ser ut att bli ett spännande sådant, med mycket som händer. Allt ifrån att längre videos gör comeback till en ökad betydelse av delningar på Instagram. Här är en djupdykning i vad som kommer forma sociala medielandskapet i år.
Trend 1: Längre videos gör comeback – TikTok och Instagrams nya tidsålder
TikTok är och förblir centrum för nya videotrender, där de föds och växer. Senaste funktionen, på både TikTok och Instagram, är att man kan spela in längre videoklipp med alternativ att dela innehåll som sträcker sig upp till en timme. Trots detta är de kortare klippen av längre videos, på 2–5 minuter, fortfarande dominerande. Detta pekar på en trend där längre format blir alltmer populära och möjligtvis en viktig del av användarupplevelsen. Men det betyder inte att vi ska sluta med korta videos. Vi måste fortfarande fånga användarens intresse på 8 sekunder för att inte försvinna i bruset. Instagram Reels kommer därför också fortsätta växa i popularitet, men förväntas inte överträffa TikTok.
Trend 2: Sociala medier som tidsdödare
Med en ökad användning av sociala medier för underhållning ser vi hur människor vänder sig till plattformar som TikTok och Instagram för att ta död på tid. Fenomenet att scrolla igenom korta, engagerande videoklipp har blivit ett populärt tidsfördriv, och om detta är bra eller inte får ni själva bedöma. Hur ser din skärmtidsrapport ut? (Sorry, not sorry).
Trend 3: Engagemanget flyttas till DM
Flöden svämmar över med annonser, sponsrade inlägg och kreatörers innehåll, vilket gör det svårt för organiskt innehåll att sticka ut. Därför förväntas engagemanget att skifta från det överfulla flödet till mer privata direktmeddelanden (DM), där användare kan interagera med företag på ett mer personligt sätt. Håll koll på era DMs helt enkelt.
Trend 4: Delningar prioriteras över likes och kommentarer – ny måttstock av framgång på sociala medier
Framtiden för sociala medier kommer (som det ser ut just nu) innebära att delningar blir en mer relevant mätning för framgång jämfört med gillamarkeringar och kommentarer. För att öka chanserna att ditt innehåll delas bör du analysera dina tidigare populära inlägg, andras populära inlägg och tydligt rikta ditt material till din målgrupp. Få fler tips om hur ditt rörliga innehåll kan vara här.
Trend 5: Photo dumps dominerar Instagram
Photo dumps, eller bildserier, blir (och är redan nu) det primära sättet att dela bilder på Instagram. Det är inte bara en trend utan också ett effektivt sätt att kommunicera mycket information på en och samma gång. Här kommer noggrann planering, uppmärksamhet på bildtrender och att undvika direkt säljande innehåll vara nycklar till framgång för engagemang.
Trend 6: TikTok som e-handelsplattform – framtidens shoppingupplevelse
TikTok har snabbt utvecklats till en gigantisk onlinebutik. Vad som tidigare var ett flöde fyllt av kreativa videos har nu blivit en plats där användare shoppar direkt från sina ”För dig-flöden”. Detta tyder på att det går mer och mer åt att bli en plattform för försäljning. Och till dig som säljer tjänster eller produkter, överväg en framtid på TikTok om din målgrupp hänger där. Läs mer om e-handelstrender 2024 här.
Trend 7: AI som social media managerns bästa vän
Artificiell intelligens blir social media managerns hjälpreda. Genom att hjälpa till med personifierat och autentiskt innehåll kommer AI att förstärka användarupplevelsen på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Detta gäller både bild, film, text och musik. Vi har experimenterat med några olika AI-tjänster för att undersöka hur bra musikproducent AI är just nu, lyssna på vår jullåt här.
Trend 8: LinkedIn – mer än professionellt innehåll
LinkedIn har gradvis utvecklats från att vara en plattform för professionellt innehåll och rekrytering till att inkludera mer personligt material, som tips och livsuppdateringar. Hur väl plattformens algoritmer anpassar sig till detta skifte är osäkert. Och vad vi tycker om att det finns ytterligare en plattform att dela med sig av sitt privatliv på? Också osäkert.
Trend 9: Gen-Z tar över och förändrar spelreglerna på sociala medier
Generation Z är kungar och drottningar av det korta videoformatet, och speciellt i hur de gör content av varumärken som de gillar och vill dela med sig av. För företag blir det riktigt viktigt att förstå och anamma Gen-Zs unika sätt att kommunicera för att förbli relevanta. Du kan läsa vår artikel om hur du marknadsför dig mot Gen-Z här.
Trend 10: Social Search – SEO på sociala medier
Med ökad användning av sociala medier som sökverktyg blir SEO lika viktigt här som på traditionella sökmotorer såsom Google. Att optimera innehåll för att synas och rankas på plattformarna blir en strategisk prioritet för att maximera synligheten. Om du vill veta mer om detta bör du läsa vår artikel om Social Search.
Avslutningsvis är sociala medieplattformar i ständig evolution. Med längre (och korta) videos, ökat fokus på delningar och Gen-Zs påverkan kommer sociala medier att förbli en dynamisk arena för digital interaktion och kommunikation. Vi ses i bruset, och lycka till!
Sammanfattning sociala medietrender 2024:
- Testa att göra längre videos och se hur engagemanget i dina kanaler blir.
- Delningar av inlägg kommer prioriteras över likes och kommentarer.
- Photo dumps är vad som gäller om du vill dela bilder på Instagram.
- Säljer du något? Då kanske du bör finnas på TikTok, eftersom det har förvandlats till en stor e-handel.
- TikTok förblir moder av videotrender. Det är här de föds, växer och sprids vidare till andra kanaler.
- AI kommer användas som assistent för företag i SoMe-världen i ännu större utsträckning än innan.
- Vi kommer troligtvis se fler privata inlägg på LinkedIn.
- Gen-Z tar över i sociala medier, så keep up och gör vad de gör, så kommer det nog bli bra ska du se.
- Lägg mer fokus på att SEO:a i dina sociala mediekanaler.
Från greenwashing till greenhushing (och greenwishing!?) – här reder vi ut begreppen
Läs merTillgänglighetsanpassning: Så förbereder du din hemsida, e-handel eller annan webbaserad tjänst för nya lagkrav
Läs mer7 trender inom e-handel att hålla koll på 2023
I takt med en ökad digitalisering, och konsumenternas ökade behov av bekvämlighet, har e-handel blivit allt viktigare för företag som vill nå ut. Under 2022 har e-handelsbranschen upplevt en snabb utveckling, och enligt flera olika rapporter spås den utvecklingen fortsätta även under 2023. Men konkurrensen på www blir också tuffare och det blir alltmer utmanande[…]
Content is fortfarande king
Här ser vi tillbaka på årets contentsatsning där vi låter siffrorna tala för sig själva (ihop med kommentarer från vår vd-Anna och creative director-Tobias). Summa summarum: Content is fortfarande king.
God jul önskar Beyond Band (Aid)
Hos oss började julen tidigt i år med en gåva till Rosa Bandet och Mustaschkampen, och innan dess stöd till Ukraina via Röda Korset. Nu har tomten tagit en sista tur och styr renarna med en julklapp till Tomte mot barncancer (som vi såklart tycker är viktigare än både content och trender och spellistor).
6 trender i sociala medier att hålla koll på 2023
2022 var året då vi kommunicerade med memes och började hänga mer på LinkedIn. När vi nu går in i 2023 är budskapet från både plattformar och användare högt och tydligt – keep it real, TikTok är något att räkna med och gamingvärlden är lika med guldgruva full av möjligheter. Här kommer 6 sociala medietrender[…]
Hur ska man tänka kring reklam i lågkonjunktur?
Gasa eller bromsa – vad är egentligen smartast att göra med sin marknadsföring när ekonomin pekar neråt? Eftersom vi är en smula partiska har vi kikat i backspegeln snarare än i den vanliga spegeln, och hittat siffrorna som kan visa vägen framåt i lågkonjunktur.
Hur jobbar vi på Beyond?
Vi haffade några av våra kollegor och bad dem berätta om deras arbetsprocesser. Resultatet blev ”Beyond om”, en webbserie med korta avsnitt där vi berättar om hur vi jobbar med allt från logotyper till företagskultur. På den här sidan kommer vi att fylla på med nya avsnitt allt eftersom.
Väck kreativiteten efter semestern
Här har du en karamellpåse med inspiration för att veva igång hjärnan efter sol, grill och bad. Själva laddar vi just nu upp inför en höst proppfull med matigt och bjussigt content, räkna med allt ifrån varumärke till e-handel och PR (stay tuned!). Men så länge får du en samling med en del av det[…]
Vilken förändring behöver ditt företag?
Det är inte alltid solklart hur man utnyttjar en reklambyrå på bästa sätt. Beställer man reklamfilm och annonser? Logotyper, mässmontrar eller en tagline som alla kommer ihåg? Ja, kanske … Men som beställare ska man inte behöva precisera vilka enheter man är ute efter. Det räcker med att man vill ha en enda sak: Förändring.
Beyond Communications Tobias Erlén väljs in i Locker Room Talks styrelse
Locker Room Talk är en svensk ideell organisation som vill skapa nästa generations förebilder och idrottsutövare. Uppdraget är lika enkelt som svårt; göra omklädningsrummen till en plats där sunda värdegrunder skapas och en trygg plats för de unga killarna.
Filmproduktion av Beyond Communication uppmärksammas i internationell tävling
Under tisdagen den 24 maj fick Boråsbyrån Beyond Communication motta inte mindre än två guld och ett silver i den internationella tävlingen The Telly Awards för filmen För alltid som gjordes för Ulricehamns Betong AB.
Är du förberedd för nästa generations webbanalys?
Om du har en hemsida eller webbapplikation är chansen stor att du också vill veta vad som försiggår på den och mäta om den gör sitt jobb eller inte. Och om du inte redan har gått över till Google Analytics 4 börjar det bli dags att göra det.
Valaffischer – en plakatparad av fluffiga budskap
”Alla tryckare, utspridare och försäljare av ärekränkande plakat skall straffas, första gången med piskrapp, andra gången med livet”. Två år senare, år 1561, preciserade den franske kungen Karl IX dödstraffet till hängning eller strypning, för de som spred material som inte fått godkänt. Redan då förstod man det förenklade budskapets kraft. Och nu är det[…]
Tur i oturen?
Du har förmodligen sett hans plågade leende en massa gånger, och nämn en bättre dag än fredagen den 13 för att prata om Hide the pain Harold. Men hur mycket vet du egentligen om historien bakom?
På TikTok omsätter vi lärdomarna i praktiken
Vi hade knappt publicerat färdigt vår artikelserie om att skapa guld i sociala medier innan Beyond dök upp på TikTok. Men vad ska vi där och göra? Rätt svar är: ingenting. Däremot ska våra praktikanter göra massor.
Beyonds AI sätter ord på ditt varumärke
Efter en lång men intensiv utvecklingsperiod lanserar vi nu Cobrina – sajten som ”översätter” din egen text till bra copy.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 10
Slutligen tar vi en sväng kring annonsering i sociala medier. Här rör det sig om både rena annonser och sponsrade inlägg där vi betalar för extra synlighet av utvalda delar av vårt vanliga innehåll.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 9
Nu kränger vi på oss tänkarhatten och spånar fram faktiska uppslag till innehåll för våra sociala medier. Har vi lagt ner tillräckligt mycket arbete på de föregående stegen kommer det här avsnittet nästan skriva sig självt.
Policy för hundar på kontoret
Tillbaka till kontoret, blir hunden ett problem? Det blir det inte, enligt reklambyrån Beyond Communication i Borås, om man låter hundägande medarbetare ta fram en hundpolicy för bäste vännen på jobbet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 8
Efter att vi har gjort våra kanalval är det dags att bygga ut kanalstrategierna med mer ingående innehållsstrategier. Återigen utgår vi från målgruppens vanor och behov och definierar vilken typ av innehåll vi ska skapa för de olika sociala medierna.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 7
Det finns väldigt, väldigt många sociala medier. För att få ut mesta möjliga effekt av arbetet vi lägger ner börjar vi med att göra ett noggrant urval av sociala kanaler, med tillhörande strategier som talar om hur vi ska använda varje kanal.
8 mars är vi arga
På internationella kvinnodagen, idag den 8 mars, tänker vi inte dela ut några blommor, komplimanger eller artigheter i onödan. Istället är vi arga över att den här dagen ens behövs. (Och den ilskan bär vi med oss året om, inte bara idag.)
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 6
Kanske har vi en utförlig varumärkesguide att luta oss mot, kanske har vi inte så mycket mer än lite magkänsla. I båda fallen är det här vi preciserar hur och vem vi är i våra sociala kanaler.
Krig och kommunikation
Efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari har det blivit tydligt vilken viktig roll kommunikation spelar i dagens brusiga samhälle.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 5
Vid det här laget har vi samlat på oss såpass mycket kunskap att det är läge för en mellanlandning. Här sorterar vi tankar, drar slutsatser och sammanfattar saker och ting för att lättare kunna ta med dem framåt i kommunikationsplattformen.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 4
När vi scrollar igenom både våra egna och våra konkurrenters flöden kommer vi se vissa mönster kring vilka typer av innehåll som väcker mest engagemang. Eller minst. Här sätter vi ord på vad vi har hittat och sammanställer en rad innehållskategorier.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 3
Nu vet vi vad vi vill åstadkomma med våra sociala medier och vi vet vilka vi pratar med. Då tar vi oss en titt runt omkring för att hitta både inspiration och saker att åka snålskjuts på.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 2
Vem är det vi kommunicerar med egentligen? Förmodligen har vi ganska bra koll på vilka våra kunder är. Så här handlar det först och främst om att sätta ord på vilka de är och samla ihop lite info som kan hjälpa oss i sociala mediearbetet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 1
Kommer du ihåg i mitten av 2010-talet när alla företag skulle ha en egen app? Låt oss säga att det var fler som ville ha det än de som kunde förklara varför. Därför inleder vi kommunikationsplattformen med att bestämma syftet med vår närvaro i sociala medier. Helt enkelt: Varför ska vi finnas där?
Spetsa till din kommunikationsstrategi
STEPPS är en modell – eller snarare guide – framtagen av Jonah Berger, professor i marknadsföring och författare till boken Contagious: why things catch on (2013). Tanken är att behandla de sex stegen i STEPPS som beståndsdelar som kan användas antingen separat eller tillsammans i olika kombinationer. Varje beståndsdel är ett värde som förstärker delbarheten[…]
Vi är tillbaka med nyhetsbrev!
Vi har återupptagit kanalen och hoppas att ni ser fram emot dess renässans precis lika mycket som vi. Och framför allt att ni får massor av bra tips och inspiration. Vi kickstartar med ett härligt samtal med Anna, vd på Beyond, och Tobias, vår creative director.
Hur får jag spridning på LinkedIn med min företagssida?
LinkedIn är världens största professionella sida för nätverk med över 610 miljoner medlemmar. Som företag är det därför en bra plattform att synas på, både för att rekrytera nya medarbetare, hitta nya kunder och för att etablera sig professionellt. Men hur lyckas du egentligen med en företagssida på LinkedIn, och hur får du spridning på[…]
4 enkla tips om UX-writing
UX står för User Experience och är ett begrepp från designvärlden. UX-writing går ut på att skriva texter som gör det enkelt för användaren att göra rätt. Det kan handla om allt från 404-sidor till knapptexter. Här kommer fyra enkla tips som förhoppningsvis gör dig till en bättre UX-writer.
Tio tips på hur du kan arbeta med PR
Visste du att 45 % av alla journalister anser att bristen på tid är den största frustrationen i arbetet? Det skulle du kunna ändra på.
Samarbete för en mer jämställd bransch
Idag är det fyra år sedan hashtaggen #metoo fick spridning när skådespelerskan Alyssa Milano bad kvinnor som ofredats sexuellt att svara på hennes tweet med orden “me too”. Byråkoden lanserades på ettårsdagen av #sistabriefen som var reklambranschens svar på #metoo. Det var dagen som vi började gå från metoo till metod.
Mångfald och sexism i reklam
Under årets Mynewsday delade bland annat Nina Åkestam – doktorand, forskare i reklam och analytiker på Google – med sig av lärdomar och resultat från sin doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes. Ett ämne som känns hetare än någonsin.
VR nu, då och sen. Och på Facebook.
I en virtuell verklighet – virtual reality eller VR – slipper du undan den verkliga världens begränsningar. Ironiskt nog är det just begränsningar som länge hämmat själva VR-tekniken, men dom senaste åren har utvecklingen tagit fart. Vi har undersökt var tekniken är nu, vart den är på väg – och frågar oss varför Facebook har[…]
Första emoji-symbolerna från 1999
Idag är emojis något självklart för de flesta. Men varför ser våra emojis ut som de gör? Varifrån kommer de och vem har gjort dem?
SEO är död – länge leve SEO
Vissa skulle nog beskriva SEO som ett avancerat sätt att skrika högst. Andra skulle istället förklara fenomenet som ett sätt att vägleda människor till miljöer dom kommer att trivas i. Och ingen av dom har egentligen fel.
60 år av helv…
I år är det 60 år sedan Helvetica ritades av Eduard Hoffmann och skars av Max Miedinger i Münchenstein i Schweiz. Från den dagen har Helvetica varit förstahandsvalet för många formgivare när man skapat logotyper, företagsidentiteter och slagkraftig kommunikation.
Girighet och gyllene bajskorvar – en påminnelse om reklamvärdet i en bra produkt
I mitten av november släpptes det efterlängtade spelet Star Wars: Battlefront II till PC, Playstation 4 och Xbox One. Precis som sin föregångare har spelet utvecklats av svenska spelstudion DICE. Där slutar det roliga, och nu ska vi måla upp en riktigt svartvit bild av vad som hände sen.