Hållbarhetskommunikation: Mer och bättre
Med EU-direktivet CSRD skärps kraven på stora företags rapportering om miljö, sociala förhållanden och styrning. Men varför inte göra något mer än att bara följa reglerna? Oavsett storleken på ditt företag – här är tipsen som får din hållbarhetskommunikation att även skapa effekt och bygga varumärke.
Hoppa direkt till sammanfattningen ↓
Några av våra kunder har kammat hem betydande affärer tack vare sitt hållbarhetsarbete. Andra har lockat till sig arbetskraft medan en del har fått uppmärksamhet och dyrbart mediautrymme på grund av det.
Gemensamt för dem är att de inte bara driver sina hållbarhetsprojekt. De berättar om dem också.
1. Gör först, berätta sedan
Det är lätt att bli cynisk när hållbarhetskommunikation kommer på tal. ”Det där gör dom bara som en reklamgrej” och så vidare. Därför är det viktigt (eller rättare sagt avgörande) att de projekt, initiativ och insatser som görs kring hållbarhet kommer inifrån företaget.
Aktiviteterna ska vara förankrade hela vägen upp på ledningsnivå – och absolut inte vara någonting som uppstår i marknadsföringen. Ju fler delar av företaget som faktiskt berörs av hållbarhetsarbetet, desto lättare blir det att sedan bygga kommunikation kring det.
Där har vi vårt första (och överlägset främsta) tips: Gör först. Berätta sedan.
2. Våga smalna av
Medan vi fortfarande befinner oss i gränslandet mellan det du gör och det du berättar om vill vi ta upp värdet av att våga avgränsa och smalna av. Det här med ”ingen kan göra allt men alla kan göra något” gäller även företag, och genom att avgränsa visar du att du jobbar helhjärtat med dina utvalda frågor.
Det bör i sin tur färga av sig på kommunikationen. Så acceptera att du inte kan prata om allt. Våga låta bli att prata om allt. Annars kommer du att uppfattas som otydlig, spretig eller i värsta fall oseriös.
Därför är vårt andra tips: Våga smalna av.
3. Var konkret
Tipset om att göra först och berätta sedan är för att du aldrig ska riskera att komma med tomma ord, överdrifter eller rena påhitt. Men vad händer då med målen du har satt och jobbar mot men inte nått? Kommer du aldrig att kunna prata om målsättningar eftersom det är saker du inte har gjort än?
Jo då, det är jättebra att prata om både lång- och kortsiktiga mål. Men låt då kommunikationen handla om hur du jobbar med de här målen. Ju tydligare koppling mellan målsättningar och insatser, desto konkretare blir det du pratar om.
Och så länge du är konkret behöver du inte vakna svettig mitt i natten och oroa dig över ifall du ägnar dig åt greenwashing. Så tips nummer tre är: Var konkret.
4. Var transparent
Föga förvånande är det den hållbarhetskommunikation som kräver mod som också ger mest effekt. Och vad kräver mer mod än att prata om problemen? Med andra ord de bakomliggande orsakerna till att hållbarhetsarbetet behövs över huvud taget.
Utan att veta vad just du sysslar med kan vi nog anta att din bransch historiskt sett är medskyldig till både det ena och det andra som gör att vi nu behöver göra insatser för miljön eller sociala förhållanden. Och där blev det lite jobbigt, eller hur?
Alltså krävs det en rejäl portion mod för att prata om det dåliga som du nu arbetar för att vända rätt eller eliminera helt. Men det är också genom att ta upp just det dåliga som du bygger trovärdighet och ger tyngd åt hållbarhetsarbetet du ägnar dig åt.
Samma sak när det inte blir riktigt som du tänkt dig och du inte når fram till målen du har satt. Berätta om det också, och hur du tänker jobba för att komma hela vägen.
Vårt fjärde tips är helt enkelt: Var transparent.
5. Alla ska med
Som vi nämnde i början ska hållbarhetsarbetet vara rotat i ledningen på företaget. Men varför sluta där? Ju fler på företaget du involverar och engagerar i ditt hållbarhetsarbete, desto fler ringar på vattnet kan du räkna med.
Även om inte varje anställd har den rakaste av alla kopplingar till dina utvalda miljöfrågor eller sociala initiativ kan du vinna mycket på att göra dem delaktiga i dina mål och ambitioner.
Och återigen, varför sluta där? Samarbeta med partners och leverantörer. Utmana (eller bjud in) konkurrenter.
Här är hållbarhetskommunikationen viktig för att sammansvetsa, inspirera eller väcka tankar och idéer.
Vårt femte tips är: Alla ska med!
6. Gör det lätt att ta till sig
När du nu ska fylla båten med alla som ska med kommer du att underlätta för dig själv om du gör ditt hållbarhetsarbete lätt att förstå. Genom att samla ihop det under ett kommunikativt paraply – till exempel ett budskap, ett koncept, ett namn – gör du det lätt för andra att anamma och haka på.
Hållbarhetskommunikationen kan göra stor skillnad genom att lyfta fram den röda tråden och renodla i form av ett kommunikationskoncept. Gör det lättillgängligt oavsett kunskapsnivå och mejsla fram det där som känns i magen. Så att det är enkelt och inbjudande för alla att förstå, ställa sig bakom, heja på och göra.
Vårt sjätte tips är: Gör det lätt att ta till sig.
7. Var lättillgänglig
Vårt sista tips handlar om att bra kommunikation går åt båda hållen, alltså att du inte bara pratar utan även lyssnar. Har du bockat av alla punkter hittills bör det inte vara svårt eftersom du redan är konkret, tydlig, transparent och modig, har gjort dina avgränsningar och framförallt gör först och berättar sedan.
Det du behöver göra är att lägga till ”lyhörd” på listan och säkerställa att det finns kommunikationsvägar tillbaka till dig och företaget kring ämnet. Fundera på vilka svåra eller jobbiga frågor som kan tänkas komma och arbeta med svaren.
När du visar att du kan bemöta frågor, kommentarer och åsikter kommer du återigen att bygga trovärdighet, samtidigt som ditt företag framstår som både påläst och sympatiskt. Framförallt bevisar du att du tar hållbarhetsarbetet på allvar, och att det inte är produkten av en marknadsavdelning.
Därför är vårt sjunde tips för att göra riktigt bra hållbarhetskommunikation: Var tillgänglig.
Sammanfattning: 7 tips för att göra bra hållbarhetskommunikation
1. Gör först, berätta sedan
Hållbarhetsarbetet ska vara förankrat (och drivas) på ledningsnivå. Kommunikationen ska bygga på det som redan görs.
2. Våga smalna av
Avgränsa och visa att du jobbar helhjärtat med utvalda frågor. Annars riskerar du att uppfattas som spretig eller oseriös.
3. Var konkret
Prata gärna om mål och ambitioner, men se till att kommunikationen handlar om hur du jobbar för att nå målen.
4. Var transparent
Prata om problemen i din bransch och berätta om när det inte går som du tänkt dig. Det kräver mod men ger tyngd och trovärdighet.
5. Alla ska med!
Ju fler inom organisationen du kan involvera desto bättre. Kommunicera hållbarhetsarbetet internt för att skapa ringar på vattnet.
6. Gör det lätt att ta till sig
Förtydliga hållbarhetsarbetet med en röd tråd. Genom att göra det enkelt att förstå gör du det lätt för alla att anamma det du gör.
7. Var tillgänglig
Se till att kommunikationen fungerar åt båda hållen och var förberedd även på svåra frågor. Då visar du dig både sympatisk och seriös.
Vill du ha hjälp med att kommunicera ert hållbarhetsarbete?
Vårt erbjudandeFrån greenwashing till greenhushing (och greenwishing!?) – här reder vi ut begreppen
Läs merTillgänglighetsanpassning: Så förbereder du din hemsida, e-handel eller annan webbaserad tjänst för nya lagkrav
Läs mer7 trender inom e-handel att hålla koll på 2023
I takt med en ökad digitalisering, och konsumenternas ökade behov av bekvämlighet, har e-handel blivit allt viktigare för företag som vill nå ut. Under 2022 har e-handelsbranschen upplevt en snabb utveckling, och enligt flera olika rapporter spås den utvecklingen fortsätta även under 2023. Men konkurrensen på www blir också tuffare och det blir alltmer utmanande[…]
Content is fortfarande king
Här ser vi tillbaka på årets contentsatsning där vi låter siffrorna tala för sig själva (ihop med kommentarer från vår vd-Anna och creative director-Tobias). Summa summarum: Content is fortfarande king.
God jul önskar Beyond Band (Aid)
Hos oss började julen tidigt i år med en gåva till Rosa Bandet och Mustaschkampen, och innan dess stöd till Ukraina via Röda Korset. Nu har tomten tagit en sista tur och styr renarna med en julklapp till Tomte mot barncancer (som vi såklart tycker är viktigare än både content och trender och spellistor).
6 trender i sociala medier att hålla koll på 2023
2022 var året då vi kommunicerade med memes och började hänga mer på LinkedIn. När vi nu går in i 2023 är budskapet från både plattformar och användare högt och tydligt – keep it real, TikTok är något att räkna med och gamingvärlden är lika med guldgruva full av möjligheter. Här kommer 6 sociala medietrender[…]
Hur ska man tänka kring reklam i lågkonjunktur?
Gasa eller bromsa – vad är egentligen smartast att göra med sin marknadsföring när ekonomin pekar neråt? Eftersom vi är en smula partiska har vi kikat i backspegeln snarare än i den vanliga spegeln, och hittat siffrorna som kan visa vägen framåt i lågkonjunktur.
Hur jobbar vi på Beyond?
Vi haffade några av våra kollegor och bad dem berätta om deras arbetsprocesser. Resultatet blev ”Beyond om”, en webbserie med korta avsnitt där vi berättar om hur vi jobbar med allt från logotyper till företagskultur. På den här sidan kommer vi att fylla på med nya avsnitt allt eftersom.
Väck kreativiteten efter semestern
Här har du en karamellpåse med inspiration för att veva igång hjärnan efter sol, grill och bad. Själva laddar vi just nu upp inför en höst proppfull med matigt och bjussigt content, räkna med allt ifrån varumärke till e-handel och PR (stay tuned!). Men så länge får du en samling med en del av det[…]
Vilken förändring behöver ditt företag?
Det är inte alltid solklart hur man utnyttjar en reklambyrå på bästa sätt. Beställer man reklamfilm och annonser? Logotyper, mässmontrar eller en tagline som alla kommer ihåg? Ja, kanske … Men som beställare ska man inte behöva precisera vilka enheter man är ute efter. Det räcker med att man vill ha en enda sak: Förändring.
Beyond Communications Tobias Erlén väljs in i Locker Room Talks styrelse
Locker Room Talk är en svensk ideell organisation som vill skapa nästa generations förebilder och idrottsutövare. Uppdraget är lika enkelt som svårt; göra omklädningsrummen till en plats där sunda värdegrunder skapas och en trygg plats för de unga killarna.
Filmproduktion av Beyond Communication uppmärksammas i internationell tävling
Under tisdagen den 24 maj fick Boråsbyrån Beyond Communication motta inte mindre än två guld och ett silver i den internationella tävlingen The Telly Awards för filmen För alltid som gjordes för Ulricehamns Betong AB.
Är du förberedd för nästa generations webbanalys?
Om du har en hemsida eller webbapplikation är chansen stor att du också vill veta vad som försiggår på den och mäta om den gör sitt jobb eller inte. Och om du inte redan har gått över till Google Analytics 4 börjar det bli dags att göra det.
Valaffischer – en plakatparad av fluffiga budskap
”Alla tryckare, utspridare och försäljare av ärekränkande plakat skall straffas, första gången med piskrapp, andra gången med livet”. Två år senare, år 1561, preciserade den franske kungen Karl IX dödstraffet till hängning eller strypning, för de som spred material som inte fått godkänt. Redan då förstod man det förenklade budskapets kraft. Och nu är det[…]
Tur i oturen?
Du har förmodligen sett hans plågade leende en massa gånger, och nämn en bättre dag än fredagen den 13 för att prata om Hide the pain Harold. Men hur mycket vet du egentligen om historien bakom?
På TikTok omsätter vi lärdomarna i praktiken
Vi hade knappt publicerat färdigt vår artikelserie om att skapa guld i sociala medier innan Beyond dök upp på TikTok. Men vad ska vi där och göra? Rätt svar är: ingenting. Däremot ska våra praktikanter göra massor.
Beyonds AI sätter ord på ditt varumärke
Efter en lång men intensiv utvecklingsperiod lanserar vi nu Cobrina – sajten som ”översätter” din egen text till bra copy.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 10
Slutligen tar vi en sväng kring annonsering i sociala medier. Här rör det sig om både rena annonser och sponsrade inlägg där vi betalar för extra synlighet av utvalda delar av vårt vanliga innehåll.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 9
Nu kränger vi på oss tänkarhatten och spånar fram faktiska uppslag till innehåll för våra sociala medier. Har vi lagt ner tillräckligt mycket arbete på de föregående stegen kommer det här avsnittet nästan skriva sig självt.
Policy för hundar på kontoret
Tillbaka till kontoret, blir hunden ett problem? Det blir det inte, enligt reklambyrån Beyond Communication i Borås, om man låter hundägande medarbetare ta fram en hundpolicy för bäste vännen på jobbet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 8
Efter att vi har gjort våra kanalval är det dags att bygga ut kanalstrategierna med mer ingående innehållsstrategier. Återigen utgår vi från målgruppens vanor och behov och definierar vilken typ av innehåll vi ska skapa för de olika sociala medierna.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 7
Det finns väldigt, väldigt många sociala medier. För att få ut mesta möjliga effekt av arbetet vi lägger ner börjar vi med att göra ett noggrant urval av sociala kanaler, med tillhörande strategier som talar om hur vi ska använda varje kanal.
8 mars är vi arga
På internationella kvinnodagen, idag den 8 mars, tänker vi inte dela ut några blommor, komplimanger eller artigheter i onödan. Istället är vi arga över att den här dagen ens behövs. (Och den ilskan bär vi med oss året om, inte bara idag.)
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 6
Kanske har vi en utförlig varumärkesguide att luta oss mot, kanske har vi inte så mycket mer än lite magkänsla. I båda fallen är det här vi preciserar hur och vem vi är i våra sociala kanaler.
Krig och kommunikation
Efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari har det blivit tydligt vilken viktig roll kommunikation spelar i dagens brusiga samhälle.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 5
Vid det här laget har vi samlat på oss såpass mycket kunskap att det är läge för en mellanlandning. Här sorterar vi tankar, drar slutsatser och sammanfattar saker och ting för att lättare kunna ta med dem framåt i kommunikationsplattformen.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 4
När vi scrollar igenom både våra egna och våra konkurrenters flöden kommer vi se vissa mönster kring vilka typer av innehåll som väcker mest engagemang. Eller minst. Här sätter vi ord på vad vi har hittat och sammanställer en rad innehållskategorier.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 3
Nu vet vi vad vi vill åstadkomma med våra sociala medier och vi vet vilka vi pratar med. Då tar vi oss en titt runt omkring för att hitta både inspiration och saker att åka snålskjuts på.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 2
Vem är det vi kommunicerar med egentligen? Förmodligen har vi ganska bra koll på vilka våra kunder är. Så här handlar det först och främst om att sätta ord på vilka de är och samla ihop lite info som kan hjälpa oss i sociala mediearbetet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 1
Kommer du ihåg i mitten av 2010-talet när alla företag skulle ha en egen app? Låt oss säga att det var fler som ville ha det än de som kunde förklara varför. Därför inleder vi kommunikationsplattformen med att bestämma syftet med vår närvaro i sociala medier. Helt enkelt: Varför ska vi finnas där?
Spetsa till din kommunikationsstrategi
STEPPS är en modell – eller snarare guide – framtagen av Jonah Berger, professor i marknadsföring och författare till boken Contagious: why things catch on (2013). Tanken är att behandla de sex stegen i STEPPS som beståndsdelar som kan användas antingen separat eller tillsammans i olika kombinationer. Varje beståndsdel är ett värde som förstärker delbarheten[…]
Vi är tillbaka med nyhetsbrev!
Vi har återupptagit kanalen och hoppas att ni ser fram emot dess renässans precis lika mycket som vi. Och framför allt att ni får massor av bra tips och inspiration. Vi kickstartar med ett härligt samtal med Anna, vd på Beyond, och Tobias, vår creative director.
Hur får jag spridning på LinkedIn med min företagssida?
LinkedIn är världens största professionella sida för nätverk med över 610 miljoner medlemmar. Som företag är det därför en bra plattform att synas på, både för att rekrytera nya medarbetare, hitta nya kunder och för att etablera sig professionellt. Men hur lyckas du egentligen med en företagssida på LinkedIn, och hur får du spridning på[…]
4 enkla tips om UX-writing
UX står för User Experience och är ett begrepp från designvärlden. UX-writing går ut på att skriva texter som gör det enkelt för användaren att göra rätt. Det kan handla om allt från 404-sidor till knapptexter. Här kommer fyra enkla tips som förhoppningsvis gör dig till en bättre UX-writer.
Tio tips på hur du kan arbeta med PR
Visste du att 45 % av alla journalister anser att bristen på tid är den största frustrationen i arbetet? Det skulle du kunna ändra på.
Samarbete för en mer jämställd bransch
Idag är det fyra år sedan hashtaggen #metoo fick spridning när skådespelerskan Alyssa Milano bad kvinnor som ofredats sexuellt att svara på hennes tweet med orden “me too”. Byråkoden lanserades på ettårsdagen av #sistabriefen som var reklambranschens svar på #metoo. Det var dagen som vi började gå från metoo till metod.
Mångfald och sexism i reklam
Under årets Mynewsday delade bland annat Nina Åkestam – doktorand, forskare i reklam och analytiker på Google – med sig av lärdomar och resultat från sin doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes. Ett ämne som känns hetare än någonsin.
VR nu, då och sen. Och på Facebook.
I en virtuell verklighet – virtual reality eller VR – slipper du undan den verkliga världens begränsningar. Ironiskt nog är det just begränsningar som länge hämmat själva VR-tekniken, men dom senaste åren har utvecklingen tagit fart. Vi har undersökt var tekniken är nu, vart den är på väg – och frågar oss varför Facebook har[…]
Första emoji-symbolerna från 1999
Idag är emojis något självklart för de flesta. Men varför ser våra emojis ut som de gör? Varifrån kommer de och vem har gjort dem?
SEO är död – länge leve SEO
Vissa skulle nog beskriva SEO som ett avancerat sätt att skrika högst. Andra skulle istället förklara fenomenet som ett sätt att vägleda människor till miljöer dom kommer att trivas i. Och ingen av dom har egentligen fel.