Hoppa till innehåll
Kategori: Nyheter

Spetsa till din kommunikationsstrategi

STEPPS är en modell – eller snarare guide – framtagen av Jonah Berger, professor i marknadsföring och författare till boken Contagious: why things catch on (2013). Tanken är att behandla de sex stegen i STEPPS som beståndsdelar som kan användas antingen separat eller tillsammans i olika kombinationer. Varje beståndsdel är ett värde som förstärker delbarheten i det man vill sprida. Här kommer en kort förklaring till varje steg följt av ett exempel som visar hur de olika stegen kan användas.

  1. 1. Social currency

    Det vi säger och gör visar vilka vi är. Vissa vill vara först med det senaste, andra vill visa sin politiska ställning, och många vill ge sina vänner en bra upplevelse genom att visa dem något fint eller roligt. På det viset blir saker som delas social valuta där innehållets värde reflekterar personen som delar.
    Exempel: En person som delade videon ”Jimmie ’jag vet inte’ Åkesson” visar att hen tar avstånd från Sverigedemokraternas politik, och gör det på ett humoristiskt sätt för att visa att hen också är en rolig människa.

  2. 2. Trigger

    En trigger är en koppling mellan produkten och någonting etablerat som redan finns i folks huvuden. Det är en sorts inverterad top-of-mind: en association mellan produkten och något välbekant för att göra produkten lättare att komma ihåg. Att låta ett vanligt fenomen bli den utlösande faktorn som gör att folk oftare kommer att tänka på produkten.
    Exempel: Människor i engelsktalande länder har väldigt nära till hands att börja tänka på Restaurangkedjan T.G.I.F. (Thank God It’s Friday) varje gång det är fredag. Triggern är i det här fallet Friday.

  3. 3. Emotion

    Om någonting väcker en känsla i oss ligger det närmre till hands att vi berättar om det och visar det för andra – delar det, helt enkelt. Ju starkare känsla desto större är sannolikheten att det delas. Det kan vara känslor så vitt spridda som till exempel överraskning, ilska och empati. Men man bör alltid hålla det tonläge man bestämt för sitt varumärke eller produkt.
    Exempel: Många har säkert sett videon på den sorgliga telefonförsäljaren Paul Potts som ställde up i Britain’s got talent och visade sig vara en så skönsjungande operasångare att juryn fick tårar i ögonen. Klippet spreds som en löpeld på Internet eftersom folk blev känslomässigt berörda av det.

  4. 4. Public

    Människor har en tendens att göra som andra människor. Därför är det viktigt att göra användandet av produkten, eller det man vill kommunicera, synligt – publikt – för att fler ska se och ta efter.
    Exempel: Jerusalema challenge där människor har lagt upp filmer på sig själva där de dansar en specifik koreografi till låten Jerusalema. Dansutmaningen gick viral i början av 2020 som ett sätt att sprida glädje mitt i en pandemi.

  5. 5. Practical value

    Practical Value handlar om att visa allmänheten hur just den här produkten kan hjälpa dem spara tid och pengar, förbättra hälsan eller göra livet smidigare på annat sätt. Att produkten helt enkelt har ett praktiskt värde gör att folk vill dela med sig av kännedomen om den.
    Exempel: Med appen Run keeper kan man enkelt hålla koll på sina löprundor. Funktionen att kunna dela med sig av sin löpningsstatistik på sociala medier gör att ännu fler får syn på Run keeper.

  6. 6. Stories

    Människor berättar gärna historier för varandra. Och historier är oftast inte bara dramaturgi utan kan bära på saker som budskap, lärdomar och sensmoral. På samma sätt kan en historia agera trojansk häst som bär på en produkt. Genom att bygga in produkten i en historia gör man det lättare för folk att föra namnet vidare, framförallt om historien är konstruerad så att den inte går att berätta utan att nämna din produkt.
    Exempel: Reklamfilmerna i ICA-såpan handlar mer om karaktärerna än veckans extrapriser eller nyheter, men just därför blir det ett incitament för mottagarna att berätta vidare och förstärka varumärket. Man säger inte Stig utan ICA-Stig.

Fler Beyond-tips

5 tips på hur du syns mer på LinkedIn som företag
4 enkla tips om UX-writing
10 tips på hur du kan arbeta med PR