Hoppa till innehÄll
Kategori: Nyheter

AprilskÀmt 2024

Ligger du lÄgt? Vi bygger din Tinderprofil

Att sticka ut i mĂ€ngden i dagens ytliga sociala mediesamhĂ€lle kan vara svĂ„rt – men det Ă€r inte omöjligt. Precis som vi hjĂ€lper företag med att stĂ€rka eller bygga varumĂ€rke hjĂ€lper vi dig att branda dig sjĂ€lv och sticka ut i bruset med dina bĂ€sta sidor för att du ska hitta din bĂ€sta match. Med vĂ„rt Tinderprofil-paket kommer du inte lĂ€ngre att ligga lĂ„gt.

Se mer av vÄrt aprilskÀmt 2024

Prenumera pÄ vÄrt nyhetsbrev

Kategori: Nyheter

Ligger du lÄgt? Vi bygger din Tinderprofil

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

Tredjepartskakans död och hur du pÄverkas av det

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

HÄllbarhets­kommunikation: Mer och bÀttre

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

FrĂ„n greenwashing till greenhushing (och greenwishing!?) – hĂ€r reder vi ut begreppen

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

10 sociala medietrender du bör ha koll pÄ 2024

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

HÀr Àr trenderna som formar e-handeln 2024

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

Hur ska ditt rörliga innehÄll vara?

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

TillgÀnglighets­anpassning: SÄ förbereder du din hemsida, e-handel eller annan webbaserad tjÀnst för nya lagkrav

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

Social Search/SEO – sĂ„ boostar du organisk trafik i dina sociala medier

LĂ€s mer
Bild som illustrerar hur det Àr att marknadsföra mot gen-z
Kategori: Nyheter

Think Gen-Z: FörstÄ den digitala infödda generationen

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

SÄ hÀr kan du som företag anvÀnda LinkedIn

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

5 kriterier som en bra hemsida bör uppfylla

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

Vilken typ av rörligt Àr bÀst att satsa pÄ?

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

DÀrför bör du satsa pÄ rörligt innehÄll

LĂ€s mer
Kategori: Beyond: guide

E-handel: dos & don’ts

LĂ€s mer
Kategori: Beyond: guide

E-handel utan att skada ÄterförsÀljarrelationer

LĂ€s mer
Kategori: Beyond: guide

E-handelsjuridik – vad behöver du ha koll pĂ„?

LĂ€s mer
Kategori: Beyond: guide

Öka försĂ€ljningen i din e-handel med effektiv personaliseringsteknik

LĂ€s mer
Kategori: Beyond: guide

SÄ skapar du en vinnande upplevelse i din e-handel

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

SĂ€tt ljud pĂ„ ditt varumĂ€rke – Beyond Band

LĂ€s mer
Kategori: Beyond: guide

Optimera din e-handel genom att förstÄ kunden och deras köpresor

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

7 trender inom e-handel att hÄlla koll pÄ 2023

I takt med en ökad digitalisering, och konsumenternas ökade behov av bekvĂ€mlighet, har e-handel blivit allt viktigare för företag som vill nĂ„ ut. Under 2022 har e-handelsbranschen upplevt en snabb utveckling, och enligt flera olika rapporter spĂ„s den utvecklingen fortsĂ€tta Ă€ven under 2023. Men konkurrensen pĂ„ www blir ocksĂ„ tuffare och det blir alltmer utmanande[
]

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

Content is fortfarande king

HÀr ser vi tillbaka pÄ Ärets contentsatsning dÀr vi lÄter siffrorna tala för sig sjÀlva (ihop med kommentarer frÄn vÄr vd-Anna och creative director-Tobias). Summa summarum: Content is fortfarande king.

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

God jul önskar Beyond Band (Aid)

Hos oss började julen tidigt i Är med en gÄva till Rosa Bandet och Mustaschkampen, och innan dess stöd till Ukraina via Röda Korset. Nu har tomten tagit en sista tur och styr renarna med en julklapp till Tomte mot barncancer (som vi sÄklart tycker Àr viktigare Àn bÄde content och trender och spellistor).

LĂ€s mer
Kategori: Beyond: guide

6 trender i sociala medier att hÄlla koll pÄ 2023

2022 var Ă„ret dĂ„ vi kommunicerade med memes och började hĂ€nga mer pĂ„ LinkedIn. NĂ€r vi nu gĂ„r in i 2023 Ă€r budskapet frĂ„n bĂ„de plattformar och anvĂ€ndare högt och tydligt – keep it real, TikTok Ă€r nĂ„got att rĂ€kna med och gamingvĂ€rlden Ă€r lika med guldgruva full av möjligheter. HĂ€r kommer 6 sociala medietrender[
]

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

Hur ska man tÀnka kring reklam i lÄgkonjunktur?

Gasa eller bromsa – vad Ă€r egentligen smartast att göra med sin marknadsföring nĂ€r ekonomin pekar nerĂ„t? Eftersom vi Ă€r en smula partiska har vi kikat i backspegeln snarare Ă€n i den vanliga spegeln, och hittat siffrorna som kan visa vĂ€gen framĂ„t i lĂ„gkonjunktur.

LĂ€s mer
VarumÀrke
Kategori: Beyond: guide

VarumĂ€rkesplattform – Del 7

LĂ€s mer
varumÀrkeslöfte
Kategori: Beyond: guide

VarumĂ€rkesplattform – Del 6

LĂ€s mer
Positioneringsstrategi
Kategori: Beyond: guide

VarumĂ€rkesplattform – Del 5

LĂ€s mer
MĂ„lgrupp
Kategori: Beyond: guide

VarumĂ€rkesplattform – Del 4

LĂ€s mer
KÀrnvÀrden
Kategori: Beyond: guide

VarumĂ€rkesplattform – Del 3

LĂ€s mer
Mission
Kategori: Beyond: guide

VarumĂ€rkesplattform – Del 2

LĂ€s mer
Kategori: Beyond: guide

VarumĂ€rkesplattform – Del 1

LĂ€s mer
Beyond om
Kategori: Webbserie Beyond om

Hur jobbar vi pÄ Beyond?

Vi haffade nĂ„gra av vĂ„ra kollegor och bad dem berĂ€tta om deras arbetsprocesser. Resultatet blev ”Beyond om”, en webbserie med korta avsnitt dĂ€r vi berĂ€ttar om hur vi jobbar med allt frĂ„n logotyper till företagskultur. PĂ„ den hĂ€r sidan kommer vi att fylla pĂ„ med nya avsnitt allt eftersom.

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

VĂ€ck kreativiteten efter semestern

HĂ€r har du en karamellpĂ„se med inspiration för att veva igĂ„ng hjĂ€rnan efter sol, grill och bad. SjĂ€lva laddar vi just nu upp inför en höst proppfull med matigt och bjussigt content, rĂ€kna med allt ifrĂ„n varumĂ€rke till e-handel och PR (stay tuned!). Men sĂ„ lĂ€nge fĂ„r du en samling med en del av det[
]

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

Vilken förÀndring behöver ditt företag?

Det Ă€r inte alltid solklart hur man utnyttjar en reklambyrĂ„ pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt. BestĂ€ller man reklamfilm och annonser? Logotyper, mĂ€ssmontrar eller en tagline som alla kommer ihĂ„g? Ja, kanske 
 Men som bestĂ€llare ska man inte behöva precisera vilka enheter man Ă€r ute efter. Det rĂ€cker med att man vill ha en enda sak: FörĂ€ndring.

LĂ€s mer
Tobias Elrén, medgrundare och CD Beyond Communication samt Shanga Aziz, Ordförande Locer Room Talk
Kategori: Nyheter

Beyond Communications Tobias Erlén vÀljs in i Locker Room Talks styrelse

Locker Room Talk Àr en svensk ideell organisation som vill skapa nÀsta generations förebilder och idrottsutövare. Uppdraget Àr lika enkelt som svÄrt; göra omklÀdningsrummen till en plats dÀr sunda vÀrdegrunder skapas och en trygg plats för de unga killarna.

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

Filmproduktion av Beyond Communication uppmÀrksammas i internationell tÀvling

Under tisdagen den 24 maj fick BorÄsbyrÄn Beyond Communication motta inte mindre Àn tvÄ guld och ett silver i den internationella tÀvlingen The Telly Awards för filmen För alltid som gjordes för Ulricehamns Betong AB.

LĂ€s mer
GA4 thumb
Kategori: Nyheter

Är du förberedd för nĂ€sta generations webbanalys?

Om du har en hemsida eller webbapplikation Àr chansen stor att du ocksÄ vill veta vad som försiggÄr pÄ den och mÀta om den gör sitt jobb eller inte. Och om du inte redan har gÄtt över till Google Analytics 4 börjar det bli dags att göra det.

LĂ€s mer
historiska valaffischer
Kategori: Nyheter

Valaffischer – en plakatparad av fluffiga budskap

”Alla tryckare, utspridare och försĂ€ljare av Ă€rekrĂ€nkande plakat skall straffas, första gĂ„ngen med piskrapp, andra gĂ„ngen med livet”. TvĂ„ Ă„r senare, Ă„r 1561, preciserade den franske kungen Karl IX dödstraffet till hĂ€ngning eller strypning, för de som spred material som inte fĂ„tt godkĂ€nt. Redan dĂ„ förstod man det förenklade budskapets kraft. Och nu Ă€r det[
]

LĂ€s mer
Kategori: Fredagen den 13

Tur i oturen?

Du har förmodligen sett hans plÄgade leende en massa gÄnger, och nÀmn en bÀttre dag Àn fredagen den 13 för att prata om Hide the pain Harold. Men hur mycket vet du egentligen om historien bakom?

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

PÄ TikTok omsÀtter vi lÀrdomarna i praktiken

Vi hade knappt publicerat fÀrdigt vÄr artikelserie om att skapa guld i sociala medier innan Beyond dök upp pÄ TikTok. Men vad ska vi dÀr och göra? RÀtt svar Àr: ingenting. DÀremot ska vÄra praktikanter göra massor.

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

Beyonds AI sÀtter ord pÄ ditt varumÀrke

Efter en lĂ„ng men intensiv utvecklingsperiod lanserar vi nu Cobrina – sajten som â€Ă¶versĂ€tter” din egen text till bra copy.

LĂ€s mer
Kategori: Beyond: guide

Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 10

Slutligen tar vi en svÀng kring annonsering i sociala medier. HÀr rör det sig om bÄde rena annonser och sponsrade inlÀgg dÀr vi betalar för extra synlighet av utvalda delar av vÄrt vanliga innehÄll.

LĂ€s mer
Kategori: Beyond: guide

Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 9

Nu krÀnger vi pÄ oss tÀnkarhatten och spÄnar fram faktiska uppslag till innehÄll för vÄra sociala medier. Har vi lagt ner tillrÀckligt mycket arbete pÄ de föregÄende stegen kommer det hÀr avsnittet nÀstan skriva sig sjÀlvt.

LĂ€s mer
Illustrationer med hund som sÀger mjau
Kategori: Nyheter

Policy för hundar pÄ kontoret

Tillbaka till kontoret, blir hunden ett problem? Det blir det inte, enligt reklambyrÄn Beyond Communication i BorÄs, om man lÄter hundÀgande medarbetare ta fram en hundpolicy för bÀste vÀnnen pÄ jobbet.

LĂ€s mer
InnehÄllsstrategi
Kategori: Beyond: guide

Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 8

Efter att vi har gjort våra kanalval är det dags att bygga ut kanalstrategierna med mer ingående innehållsstrategier. Återigen utgår vi från målgruppens vanor och behov och definierar vilken typ av innehåll vi ska skapa för de olika sociala medierna.

LĂ€s mer
kanalval och kanalstrategi
Kategori: Beyond: guide

Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 7

Det finns vÀldigt, vÀldigt mÄnga sociala medier. För att fÄ ut mesta möjliga effekt av arbetet vi lÀgger ner börjar vi med att göra ett noggrant urval av sociala kanaler, med tillhörande strategier som talar om hur vi ska anvÀnda varje kanal.

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

8 mars Àr vi arga

PÄ internationella kvinnodagen, idag den 8 mars, tÀnker vi inte dela ut nÄgra blommor, komplimanger eller artigheter i onödan. IstÀllet Àr vi arga över att den hÀr dagen ens behövs. (Och den ilskan bÀr vi med oss Äret om, inte bara idag.)

LĂ€s mer
Symboler för identitet och tonalitet
Kategori: Beyond: guide

Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 6

Kanske har vi en utförlig varumÀrkesguide att luta oss mot, kanske har vi inte sÄ mycket mer Àn lite magkÀnsla. I bÄda fallen Àr det hÀr vi preciserar hur och vem vi Àr i vÄra sociala kanaler.

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

Krig och kommunikation

Efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari har det blivit tydligt vilken viktig roll kommunikation spelar i dagens brusiga samhÀlle.

LĂ€s mer
Kategori: Beyond: guide

Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 5

Vid det hÀr laget har vi samlat pÄ oss sÄpass mycket kunskap att det Àr lÀge för en mellanlandning. HÀr sorterar vi tankar, drar slutsatser och sammanfattar saker och ting för att lÀttare kunna ta med dem framÄt i kommunikationsplattformen.

LĂ€s mer
Kategori: Beyond: guide

Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 4

NÀr vi scrollar igenom bÄde vÄra egna och vÄra konkurrenters flöden kommer vi se vissa mönster kring vilka typer av innehÄll som vÀcker mest engagemang. Eller minst. HÀr sÀtter vi ord pÄ vad vi har hittat och sammanstÀller en rad innehÄllskategorier.

LĂ€s mer
Kommunikationsplattform för sociala medier del 3
Kategori: Beyond: guide

Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 3

Nu vet vi vad vi vill Ästadkomma med vÄra sociala medier och vi vet vilka vi pratar med. DÄ tar vi oss en titt runt omkring för att hitta bÄde inspiration och saker att Äka snÄlskjuts pÄ.

LĂ€s mer
MĂ„lgrupper
Kategori: Beyond: guide

Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 2

Vem Àr det vi kommunicerar med egentligen? Förmodligen har vi ganska bra koll pÄ vilka vÄra kunder Àr. SÄ hÀr handlar det först och frÀmst om att sÀtta ord pÄ vilka de Àr och samla ihop lite info som kan hjÀlpa oss i sociala mediearbetet.

LĂ€s mer
Del1 kommunikationsplattform
Kategori: Beyond: guide

Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 1

Kommer du ihÄg i mitten av 2010-talet nÀr alla företag skulle ha en egen app? LÄt oss sÀga att det var fler som ville ha det Àn de som kunde förklara varför. DÀrför inleder vi kommunikationsplattformen med att bestÀmma syftet med vÄr nÀrvaro i sociala medier. Helt enkelt: Varför ska vi finnas dÀr?

LĂ€s mer
Kategori: Nyheter

Spetsa till din kommunikationsstrategi

STEPPS Ă€r en modell – eller snarare guide – framtagen av Jonah Berger, professor i marknadsföring och författare till boken Contagious: why things catch on (2013). Tanken Ă€r att behandla de sex stegen i STEPPS som bestĂ„ndsdelar som kan anvĂ€ndas antingen separat eller tillsammans i olika kombinationer. Varje bestĂ„ndsdel Ă€r ett vĂ€rde som förstĂ€rker delbarheten[
]

LĂ€s mer
Anna och Tobias frÄn Beyond sitter i en soffa
Kategori: Nyheter

Vi Àr tillbaka med nyhetsbrev!

Vi har Äterupptagit kanalen och hoppas att ni ser fram emot dess renÀssans precis lika mycket som vi. Och framför allt att ni fÄr massor av bra tips och inspiration. Vi kickstartar med ett hÀrligt samtal med Anna, vd pÄ Beyond, och Tobias, vÄr creative director.

LĂ€s mer
Megafon med LinkedIns logotyp över
Kategori: Nyheter

Hur fÄr jag spridning pÄ LinkedIn med min företagssida?

LinkedIn Ă€r vĂ€rldens största professionella sida för nĂ€tverk med över 610 miljoner medlemmar. Som företag Ă€r det dĂ€rför en bra plattform att synas pĂ„, bĂ„de för att rekrytera nya medarbetare, hitta nya kunder och för att etablera sig professionellt. Men hur lyckas du egentligen med en företagssida pĂ„ LinkedIn, och hur fĂ„r du spridning pĂ„[
]

LĂ€s mer
Whiteboard-tavla med postit-lappar pÄ
Kategori: Nyheter

4 enkla tips om UX-writing

UX stÄr för User Experience och Àr ett begrepp frÄn designvÀrlden. UX-writing gÄr ut pÄ att skriva texter som gör det enkelt för anvÀndaren att göra rÀtt. Det kan handla om allt frÄn 404-sidor till knapptexter. HÀr kommer fyra enkla tips som förhoppningsvis gör dig till en bÀttre UX-writer.

LĂ€s mer
Megafon mot rosa bakgrund
Kategori: Nyheter

Tio tips pÄ hur du kan arbeta med PR

Visste du att 45 % av alla journalister anser att bristen pÄ tid Àr den största frustrationen i arbetet? Det skulle du kunna Àndra pÄ.

LĂ€s mer
"FrÄn #metoo till metod"
Kategori: Nyheter

Samarbete för en mer jÀmstÀlld bransch

Idag Ă€r det fyra Ă„r sedan hashtaggen #metoo fick spridning nĂ€r skĂ„despelerskan Alyssa Milano bad kvinnor som ofredats sexuellt att svara pĂ„ hennes tweet med orden “me too”. ByrĂ„koden lanserades pĂ„ ettĂ„rsdagen av #sistabriefen som var reklambranschens svar pĂ„ #metoo. Det var dagen som vi började gĂ„ frĂ„n metoo till metod.

LĂ€s mer
Retuscherad kvinna med rött lÀppstift gör "OK"-tecken med handen
Kategori: Why Beyond

MÄngfald och sexism i reklam

Under Ă„rets Mynewsday delade bland annat Nina Åkestam – doktorand, forskare i reklam och analytiker pĂ„ Google – med sig av lĂ€rdomar och resultat frĂ„n sin doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes. Ett Ă€mne som kĂ€nns hetare Ă€n nĂ„gonsin.

LĂ€s mer
SkÀggig man med ett VR-headset pÄ huvudet
Kategori: Why Beyond

VR nu, dÄ och sen. Och pÄ Facebook.

I en virtuell verklighet – virtual reality eller VR – slipper du undan den verkliga vĂ€rldens begrĂ€nsningar. Ironiskt nog Ă€r det just begrĂ€nsningar som lĂ€nge hĂ€mmat sjĂ€lva VR-tekniken, men dom senaste Ă„ren har utvecklingen tagit fart. Vi har undersökt var tekniken Ă€r nu, vart den Ă€r pĂ„ vĂ€g – och frĂ„gar oss varför Facebook har[
]

LĂ€s mer
Emojis, originalet frÄn 1999
Kategori: Why Beyond

Första emoji-symbolerna frÄn 1999

Idag Àr emojis nÄgot sjÀlvklart för de flesta. Men varför ser vÄra emojis ut som de gör? VarifrÄn kommer de och vem har gjort dem?

LĂ€s mer
Illustration över en dator som söker pÄ internet
Kategori: Why Beyond

SEO Ă€r död – lĂ€nge leve SEO

Vissa skulle nog beskriva SEO som ett avancerat sÀtt att skrika högst. Andra skulle istÀllet förklara fenomenet som ett sÀtt att vÀgleda mÀnniskor till miljöer dom kommer att trivas i. Och ingen av dom har egentligen fel.

LĂ€s mer
Exempeltext satt i typsnittet Helvetica
Kategori: Why Beyond

60 Ă„r av helv


I Ă„r Ă€r det 60 Ă„r sedan Helvetica ritades av Eduard Hoffmann och skars av Max Miedinger i MĂŒnchenstein i Schweiz. FrĂ„n den dagen har Helvetica varit förstahandsvalet för mĂ„nga formgivare nĂ€r man skapat logotyper, företagsidentiteter och slagkraftig kommunikation.

LĂ€s mer
Alla spel Àr slutsÄlda pÄ en spelbutikshylla, utom Star Wars Battlefront II
Kategori: Why Beyond

Girighet och gyllene bajskorvar – en pĂ„minnelse om reklamvĂ€rdet i en bra produkt

I mitten av november slÀpptes det efterlÀngtade spelet Star Wars: Battlefront II till PC, Playstation 4 och Xbox One. Precis som sin föregÄngare har spelet utvecklats av svenska spelstudion DICE. DÀr slutar det roliga, och nu ska vi mÄla upp en riktigt svartvit bild av vad som hÀnde sen.  

LĂ€s mer
Moln av logotyper
Kategori: Why Beyond

Har logotypen slÀppt sargen?

Logotypen har hittills varit ett av företagens frÀmsta instrument för kommunikation. En ofta statisk produkt som helst ska rymma företagets hela identitet i nÄgra fÀrger, typsnitt och krumelurer. Men nu finns andra idéer som utmanar logotypens traditionella form. Det Àr dags att slÀppa sargen och göra en piruett.

LĂ€s mer