Hoppa till innehåll
Kategori: Beyond: guide

Kategori: Beyond: guide

Varumärkes­plattform del 2 av 7: Mission.

Den eviga förväxlingen, framförallt på engelska, är vision statement
och mission statement. När vi nu tar oss en närmare titt på företagsmissionen ska vi försöka reda ut vad som skiljer den från visionen, och se hur ett exempel på en mission tar form.

Vi börjar med skillnaden mellan vision och mission.

I förra artikeln gick vi igenom vad som krävs för att en vision ska bli riktigt bra och skapa effekt för ditt företag eller varumärke. Ett högtflygande och snudd på ouppnåeligt mål,
tydligt kopplat till syftet med det du gör.

Enkelt uttryckt är att visionen är vad du vill uppnå. Och lika enkelt uttryckt är då att missionen är hur du ska uppnå det. Om visionen är vad-et är missionen alltså hur-et. Se bara på vad orden betyder; vision som i framtidsdröm och mission som i uppdrag. Missionen är ditt företags uppdrag till sig själv.

Med andra ord är vi väldigt nära själva affärsidén, och vi tar med mer konkret information här än i visionens drömbild.

Vad, hur och för vem

Missionen går ut på att så koncist som möjligt sätta ord på vad du gör varje dag (för att närma dig visionen). Med andra ord en övergripande förklaring av de tjänster eller
produkter du ägnar dig åt. Dessutom med något som beskriver den särskilda inställning eller kunskap som utmärker hur du gör det du gör.

En bra mission bör också nämna vem du utför ditt uppdrag för. Alltså en beskrivning av din målgrupp komprimerad till bara ett fåtal ord.

I missionen kan vi uttrycka oss utförligare och längre än i visionen, men vi försöker att inte balla ur helt i längd ändå. Ju närmre ett stycke eller en enda mening vi kan fånga din mission i, desto bättre.

Bakgrunden till ett exempel

Vi ska nu bygga upp ett scenario för att visa hur en mängd olika faktorer kan bidra till uppbyggnaden av en företagsmission.

Säg att du fick en krukväxt av din favoritsläkting för ett gäng år sedan, när du precis fått reda på att du kommit in på högskolan. När din släkting strax därefter gick bort blev växten till en symbol, ett levande minne av din saknad släkting.

Den sabla krukväxten visade sig tyvärr vara norra Europas mest otursförföljda planta och genom åren ägnade du timmar, dagar och veckor åt att bekämpa alla sorters ohyra, växtsjukdomar och andra problem. Varje gång förstärktes ditt känslomässiga band till växten och varje gång lärde du dig något nytt.

Efter examen åkte du på en resa till Sydamerika, och när du kom hem upptäckte du till din fasa att systemet för självvattning av dina växter inte hade fungerat. Växten du fick av din släkting hade till slut dött.

Exempel på konstruktionen av en mission

Efter den här upplyftande lilla bakgrundshistorien kan vi gå in på själva exemplet. Idag är du nämligen en framgångsrik småföretagare som driver ett blomhotell med fyra anställda.

Verksamheten, och alltså affärsidén, går ut på att ta hand om folks växter och blommor när människorna reser bort. Antingen genom att ni får nycklarna och gör hembesök för vattning och växtvård, eller genom att folk helt enkelt ”checkar in” sina växter hos er. När det behövs använder du dig av all den lärdom du samlade på dig genom dusterna med ohyra och sjukdomar, då för alla år sedan, och du drivs av längtan efter frihet och bekymmerslöshet.

Låt oss därför säga att ditt företags vision handlar om en värld där man alltid kan åka ifrån sina växter utan att känna oro.

Det du gör

Så vad behöver då missionen innehålla? Först och främst: det du gör. Eftersom du erbjuder både hembesök och att man kan lämna in sina växter till dig är den fysiska platsen inte avgörande.

Det vill säga: Låt det handla om växtskötseln (som allting går ut på) snarare än att trassla in dig i formuleringar om hotellverksamheten i det här sammanhanget.

På vilket sätt

Hur tar du dig då an ditt växtvårdande uppdrag? Med tanke på din historia tar du med dig en massa kunskap från dina personliga erfarenheter in i verksamheten. Och ett hjärta som alltid kommer att bulta för växter och deras överlevnad.

Vad är då avgörande för att det här ska vara just ditt blomhotell, på ditt vis, och inte vilket annat företag som helst? Förslagsvis något om att göra det med känsla. Något om
att hela tiden lära sig saker.

Och för vem

Slutligen, hur ska vi beskriva människorna du utför ditt uppdrag för? Vem finns du till för och hur sammanfattar vi dem bäst?

Här räknas bara de vars behov ger ditt erbjudande ett
existensberättigande. Tänk bort allt annat, och vinkla det på ett sätt som gör det specifikt även om det kan kännas generellt. För rent krasst är det ju ingen supersmal nisch med folk som gärna reser bort ibland och dessutom har krukväxter hemma.

Kanske kan vi spetsa till det genom att jämställa deras förkärlek för grönska med deras inneboende reslust?

Ett färdigt exempel

När vi har gått igenom de här stegen, baserade på verksamhetens bakgrund såväl som nutid, och manglat igenom det i skallen både tre och femton varv, har vi formulerat en mission som är:

Med hjärta och hjärna tar vi hand om blommor och grönska åt folk som älskar att resa lika mycket som de älskar växter.

Och där var vi framme.

Aldrig helt enkelt

Exemplet här ovanför är både hårddraget och förenklat, och i de flesta fall är det aldrig så direkta och prydliga streck mellan orsak och resultat. Ett storföretag som funnits i årtionden har förmodligen något annat än sin grundares egenskaper som konkurrensmedel, till exempel.

Däremot kanske det började med en enda expert på något smalt område, ett spetsigt kunnande som skänkt företaget framgångar och tillväxt. Som i sin tur genererat både rykte
och resurser nog för att alltid kunna knyta till sig den vassaste kompetensen. Framförallt om kunnandet är inbyggt som en av företagets grundpelare – till exempel om det
står inskrivet i missionen.

Så se missionen som ett internt verktyg för styrsel framåt. Ett hjälpmedel för att tydliggöra verksamheten och rita konturerna för hur ditt företag ska funka, oavsett om ni är
två pers eller tvåtusen.

En bra mission

Sammanfattar din affärsidé

Kapslar in det som särskiljer din verksamhet

Gör företaget skalbart utan att förlora grundtanken

Vill du ha hela guiden samlad i en lättläst PDF? Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev så skickar vi guiden till din e-post.