Sökes: Webbutvecklare

Content is fortfarande king

Här ser vi tillbaka på årets contentsatsning där vi låter siffrorna tala för sig själva (ihop med kommentarer från vår vd-Anna och creative director-Tobias). Summa summarum: Content is fortfarande king.

Anna och Tobias från Beyond, sittandes i en av sofforna på Beyonds kontor

Hur såg Beyonds contentsatsning ut då?

– Vi har framför allt satsat på en kontinuitet av guider, artiklar, sociala medieinlägg och nyhetsbrev. Men att skapa bra innehåll tar tid. Och att bocka av sant, relevant och intressant kan vara utmanande. Det var en av anledningarna till att vi började året med en social medieguide som vi visste kunde intressera många. Här samlade vi konkreta tips på hur du lyckas med ditt varumärke i sociala medier i tio delar. Vi publicerade en del per vecka på webben och i sociala medier, men som nyhetsbrevsprenumerant fick du hela guiden direkt. Vi valde även att sponsra hela guiden under sommaren. Det ledde bland annat till att vi ökade trafiken till webben med 78 % under den perioden, antalet prenumeranter av vårt nyhetsbrev ökade med 100 personer och vi hade riktigt bra innehåll att sprida i sociala medier.

Efter publicering och sponsring av guiden ökade trafik till hemsidan med 78%
Tack varen guiden ökade antalet prenumeranter med 100 st

– Inte långt därefter startade vi ett TikTok-konto som en praktikuppgift där vi lät våra praktikanter ge en inblick i hur det är att praktisera på Beyond. På TikTok finns våra framtida praktikanter och inte minst våra framtida arbetskamrater, och det var därför en intressant plattform att utforska. Resultatet blev bland annat en video som visades 76 000 gånger!

Infografik med fem gröna ikoner som visar statistik: 76 000 visningar, 121 kommentarer, 5 490 gilla-markeringar, 472 sparningar och 101 delningar

Intressant, vad har ni gjort mer på Beyond?

– Vi har också skapat content baserat på grejer vi har gjort internt på företaget. Som vår hundpolicy som vi tog fram när folk började komma tillbaka till kontoret efter pandemin, och antalet hundägare hade ökat rejält. När vi gjorde content på det och delade med oss av hundpolicyn uppmärksammades det i både P4 Sjuhärad och BT.

Bild på en hund tillsammans med texten “Beyonds hundpolicy” som visar att policyn laddats ner 85 gånger
Reach över över 3 miljoner nåtts via radio webb och dagstidning

– Vi fortsatte våren med vårt aprilskämt Cobrina – ett kommunikationsverktyg som ska revolutionera hela branschen. Det genererade allt från förfärade kommentarer till beställningar på stående fot. Men mest skratt. Lanseringsfilmen visades några tusen gånger och ledde till omnämningar i bland annat Borås Tidning.

Aprilskämtet Cobrina nådde 4424 visningar

– Sedan önskade vi glad påsk genom att dansa runt i en påfågeldräkt. En riktig likeraket och något som vi fortfarande blir ”glatt” påminda om från olika håll haha.

Bild och statistik för Beyonds påskinlägg. 5252 visningar, 97 kommentarer och 303 gilla-markeringar

– (Inför semestern bjöd vi på en spellista på Spotify med våra sommarfavoriter som i dagsläget följs av 68 personer. Vi gjorde även ett skivomslag som vi skickade ut som en sommarhälsning till våra kunder. Något som var mycket uppskattat.)

– Vi inledde hösten med ännu en guide, den här gången om varumärkesplattformens sju delar. Även här publicerade vi en del per vecka på webben och i sociala medier, och som nyhetsbrevsprenumerant fick du hela guiden direkt. Det ledde återigen till att vi ökade trafiken till webben med 74 % under den perioden, och att antalet prenumeranter av vårt nyhetsbrev ökade återigen med 100 personer.

Prenumeranter ökade med 74 % tack vare guiden
Antalet prenumeranter på nyhetsbrevet ökade med 100 personer.

Hur ser resultatet ut för hela 2022? Är ni nöjda?

– Det har absolut varit en lyckad satsning som har lett till högre siffror, ett stort engagemang och en ökad synlighet – baserat på både statistik och på vad människor vi pratat med säger. Så ja, vi är väldigt nöjda, även om det har tagit mycket tid. Men nu har vi slimmat våra processer och, genom att testa oss fram, lärt oss vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra. 2023 kommer att bli magiskt.

Aktiva besökare på hemsidan ökade med 40 % från 2021 till 2022
Antalet prenumeranter på nyhetsbrevet ökade med 300 %
Följare på LinkedIn ökade med 89 %
Antalet nya följare blev 165 personer
Ökad aktivitet på sociala medier: 47 % på Facebook och 54 % på Instagram
Ökat antal visningar på sociala medier: 118 % på Facebook och 44 % på Instagram

Prenumera på Beyonds nyhetsbrev