Håll ditt varumärke uppdaterat
Att hålla sitt varumärke uppdaterat blir allt viktigare i ett föränderligt marknadslandskap. Men hur gör man det på bästa sätt? Här går vi igenom varför det är viktigt, vad som vanligtvis förändras vid en varumärkesuppdatering, och ger exempel på både framgångsrika och misslyckade uppdateringar.

Ett uppdaterat varumärke är lika med ett relevant varumärke, med trogna kunder som vill stanna kvar och nya kunder som hittar dit. Men att ändra på saker för ändrandets skull kommer inte att göra någon glad. Inte heller ska fokus ligga på att haka på trender hej vilt. Snarare ska uppdateringarna göras för att visa att företaget växer i takt med förändringar i marknaden, omvärlden och kundernas preferenser.
Design och budskap
Varumärkets utveckling märks oftast visuellt, till exempel med en uppdaterad logotyp eller färgpalett, men kan även tas ut genom nya budskap som bättre resonerar med dagens kunder.
Ibland kan också behovet av en uppdatering vara något annat än att formspråket och omvärlden har glidit isär. Till exempel att företaget har växt och börjat diversifiera sitt erbjudande, vilket då bör speglas i varumärkets visuella identitet och kommunikation.
Vad förändras vid en varumärkesuppdatering?
När ett varumärke uppdateras kan flera element justeras för att bättre reflektera företagets aktuella position och mål. Framförallt:
→ Logotyp och visuella element
Logotypen är ofta det första som uppdateras vid en varumärkesförändring. En modern och stilren logotyp kan signalera förnyelse och relevans. Färgpalett och typsnitt uppdateras också ofta för att skapa en sammanhängande och attraktiv visuell identitet.
→ Budskap och tonalitet
Tonaliteten i kommunikationen kan behöva justeras för att bättre tala till den nuvarande målgruppen.
→ Plattformar och kanaler
Det kan också innebära att anpassa vilka marknadsföringskanaler som används. Säg till exempel att ditt företag tidigare bara har kört B2B men nu vill ta steget till B2C och börja nå konsumenter. Då behöver du förmodligen justera dina marknadsföringsstrategier och kanaler för att nå den nya målgruppen effektivt.
När Gör om blir Gör rätt
För att ge en tydlig bild av vad vi pratar om, och kanske väcka lite inspiration eller egna spår till idéer, vill vi kika på hur andra har gjort. Så vi börjar med en titt på några av de som är bäst i klassen.
→ Apple
Apple har genomgått flera uppdateringar av sitt varumärke, både visuellt och kommunikativt, vilket har hjälpt dem att hålla kvar sin marknadsledande position. Deras rena och minimalistiska designfilosofi har blivit ett signum för företaget, och det är nästan svårt att föreställa sig att det som idag är självklara accessoarer och statussymboler förr bara var nischade teknikprylar.

→ Nike
Nike är ett bra exempel på hur ett varumärke kan utvecklas och uppdateras över tid utan att de behöver vända upp och ner på precis allting. Både ordbilden och Swoosh-symbolen har följt med i många årtionden (även ”Just do it” har hängt med sedan 1988) medan kampanjerna, innehållet och manéret runt omkring har förändrats kontinuerligt. På så vis har de lyckats hålla sig intressanta och relevanta för både befintliga och nya kunder, år efter år.

→ IKEA
Vad tycker du om IKEA:s logga som de bytte till 2019? Om du inte riktigt är med på vad vi menar är du i gott sällskap; de flesta märkte inte ens att det hände något med logotypen då. Och det är det vi tycker är så briljant. Bakom bytet låg en insikt om att ökad användning av smartphones innebar fler stående skärmar, vilket i sin tur innebar att ju bredare logga du hade desto mindre blev den på skärmen. Så IKEA ritade om sin logotyp för att ta lite mindre plats på bredden och lite mer plats på höjden, och lyckades på så vis anpassa varumärket för en ny tid – utan att någon ens märkte det.

→ New Coke
I april 1985 tog The Coca-Cola Company ett monumentalt kliv, och basunerade ut att de hade gjort om receptet för första gången på 99 år. Världens populäraste läskedryck marknadsfördes nu som new Coke och folk. Hatade. Det. När företaget efter 79 dagar återlanserade det gamla receptet (som classic Coke) hade man gått back 30 miljoner dollar i osåld läsk. Så småningom tog de bort ”classic” och återgick helt och hållet till den klassiska loggan, det klassiska namnet och har givetvis inte rört sitt recept sedan dess.
Dos and don’ts
För att göra det lättare för dig att hålla ditt varumärke uppfriskat och relevant har vi samlat ihop några bra grejer att lägga på minnet:
Dos:
- Utför regelbunden översyn av ditt varumärke för att se till så att alla element är uppdaterade.
- Involvera kunderna i processen för att vara säker på att förändringarna är steg åt rätt håll.
- Oavsett hur mycket eller lite du ändrar, håll varumärkesidentiteten konsekvent i alla kanaler och plattformar.
- Komplettera magkänslan med data, analyser och insikter.
- Säkerställ att alla uppdateringar speglar företagets kärnvärden och varumärkets identitet.
Don’ts:
- Ändra inte för ofta, det kan leda till varumärkesutmattning.
- Gör inga ändringar som tappar kärnan i din varumärkesidentitet.
- Överkomplicera inte designen – skapa system och manér och håll dig till dem.
- Ignorera inte kundernas feedback och reaktioner.
- Undvik att kopiera andra företags varumärken.
Källor:
https://www.dezeen.com/2019/04/25/ikea-logo-redesign-seventy-agency/
https://www.thebrandingjournal.com/2015/05/what-to-learn-from-tropicanas-packaging-redesign-failure/
https://scholarblogs.emory.edu/gbsl/this-day-in-business-history-new-coke-the-experiment-that-didnt-work/