Sökes: Webbutvecklare

Här är trenderna som formar e-handeln 2024

Att hålla koll på trender inom e-handeln hjälper dig att ligga steget före i en konkurrensutsatt miljö. Det hjälper dig förstå vad människor anser vara viktigt så att du kan möta dessa förväntningar innan andra varumärken gör det. Vi har valt ut de 7 trender som vi tror är bra att ha koll på 2024.

Idag kan kunder handla var som helst och när som helst. Varumärken behöver därför överträffa förväntningarna om de ska ha någon chans. Att erbjuda en riktigt bra produkt är såklart en bra början, men det räcker inte. Du behöver även bygga en positiv shoppingupplevelse, och det innebär bland annat att omfamna de senaste e-handelstrenderna. Här är de 7 trender som vi tror kommer vara viktigast under 2024.

E-handelstrend 1: Prova innan du köper

En av de snabbast växande trenderna inom e-handel, och något som vi skrev om redan förra året, är användningen av AR (Augmented Reality) och VR (Virtual Reality) för att förbättra kundupplevelsen. Genom att integrera dessa teknologier kan företag bland annat erbjuda virtuella provrum, där kunder kan prova kläder, testa produkter eller se hur en möbel kan se ut IRL innan de köper dem online. Detta skapar en mer engagerande och personlig shoppingupplevelse, vilket kan öka förtroendet hos konsumenterna och dessutom minska returer. Gränserna mellan AR och VR kommer att ha suddats ut avsevärt inom de närmsta åren då funktioner från de båda teknikerna kommer att kombineras alltmer, så lika bra att hoppa på tåget redan nu.

E-handelstrend 2: Grönt är fortfarande skönt

Så länge miljöfrågor fortsätter att dominera diskussioner runtom i världen kan man förvänta sig en ökad medvetenhet från konsumenter, och därmed även en ökad efterfrågan på företag som tar ansvar för sin miljöpåverkan. Ett smart e-handelsföretag bör därför satsa på hållbara förpackningar, koldioxidneutrala leveransalternativ och att marknadsföra mer hållbara produkter för att tillgodose behoven hos den miljömedvetne.

E-handelstrend 3: Snabbt, snabbare, samma dag-leverans

I en värld som rör sig allt snabbare, och där valmöjligheterna är stora, blir det än viktigare för e-handlare att även erbjuda fler och snabbare leveransalternativ. Faktum är att konsumenter inte bara vill ha möjlighet till snabba leveranstider, de förväntar sig det och är mer än villiga att betala extra för leverans samma eller nästa dag. Något som även efterliknar den omedelbara tillfredsställelsen av köp i fysiska butiker och därmed kan leda till ökad konvertering. Värt att kolla upp med andra ord. Och du – skynda dig!

E-handelstrend 4: Artificiell intelligens? JA(I)!

Det kommer kanske inte som en överraskning att AI och maskininlärning fortsätter att spela en allt större roll inom e-handeln under 2024. Det kan användas för att personifiera rekommendationer, förbättra sökalgoritmer och analysera stora datamängder för att förstå och förutsäga konsumentbeteenden. Kundtjänst kommer även kunna dra nytta av avancerade chatbots och virtuella assistenter som kan svara på kundfrågor, ge produktrekommendationer och underlätta köpprocessen. Genom att använda AI-drivna verktyg kan e-handelsföretag skapa skräddarsydda shoppingupplevelser, förbättra effektiviteten och öka konverteringsfrekvensen.

E-handelstrend 5: #socialmedia = #heretostay

Sociala medier fortsätter att vara ett kraftfullt verktyg inom e-handel. Liveshopping tog världen med storm förra året och fortsätter att dominera även i år. På TikTok genererade till exempel influencers miljarder visningar för varumärken som arrangerade egna livestreams. Med en livestream kan potentiella kunder delta i stort sett var som helst: Man ser produkten på riktigt, deltar i samtal och får sina frågor besvarade i realtid – i princip allt som en butiksupplevelse innebär men med fördelen att kunna vara på språng.

Och likt tidigare år kommer fler företag integrera köpmöjligheter direkt på sociala medieplattformar som Instagram, TikTok och Pinterest. Detta ger konsumenterna möjlighet att upptäcka och köpa produkter utan att lämna plattformen, samtidigt som det ger företag en direkt väg till sina målgrupper.

Studier visar dessutom att 40 % av de yngre internetanvändarna föredrar att använda TikTok och/eller Instagram som sökmotorer framför Google och liknande tjänster, även kallat Social Search. Så ja, #socialmedia är #heretostay.

E-handelstrend 6: Reels schmeels (och andra short-form videos)

På tal om sociala medier har så kallade short-form videos, såsom Reels, Shorts och TikToks, tagit över de olika plattformarna och räknas nu som ett seriöst verktyg att marknadsföra sina produkter och tjänster på. Effektivt? Javisst, om man lyckas göra det på rätt sätt. Det viktigaste att komma ihåg här är att inte tänka så mycket marknadsföring då TikTok-användare ofta tillhör generation Z som är extremt medvetna om när någon försöker sälja på dem något. Anpassa i stället ditt innehåll efter plattformen, vilket innebär att haka på trendig musik, effekter och videokoncept. Här kan du få fler tips om hur du kan anpassa din marknadsföring till nästa stora konsumentgrupp: Gen-Z. Nytt för 2024 är faktiskt även längre videos som gör comeback på bland annat TikTok. Läs mer om trender för sociala medier 2024 här.

E-handelstrend 7: Höj rösten

Google dominerade digital marknadsföring i början av 2000-talet eftersom det var det primära sättet att söka efter produkter. Men över 50 procent av e-handelstrafiken kommer nu från mobila enheter, och även fast man såklart kan googla på telefonen är det mest bekväma sättet att handla via mobilen ändå genom röstaktiverad sökning. För att utnyttja det kan man till exempel fokusera på mer pratiga sökord, samt på lokal sökmotoroptimering eftersom röstsearch är tre gånger mer sannolikt att vara just lokalt.

 Sammanfattning e-handelstrender 2024:

  1. Förbättra kundupplevelsen med AR och VR.
  2. Satsa på hållbara förpackningar och koldioxidneutrala leveransalternativ.
  3. Samma dag-leveranser efterliknar den omedelbara tillfredsställelsen av köp i fysiska butiker och kan därmed leda till ökad konvertering.
  4. Förstå konsumentbeteenden och förbättra sökalgoritmer genom AI.
  5. Våga testa livestreams!
  6. Marknadsför din e-handel via short-form videos, men anpassa dem till Gen Z.
  7. Fokusera på mer pratiga sökord och på lokal sökmotoroptimering.

Läs också om

Prenumera på Beyonds nyhetsbrev