6 trender i sociala medier att hålla koll på 2023
2022 var året då vi kommunicerade med memes och började hänga mer på LinkedIn. När vi nu går in i 2023 är budskapet från både plattformar och användare högt och tydligt – keep it real, TikTok är något att räkna med och gamingvärlden är lika med guldgruva full av möjligheter. Här kommer 6 sociala medietrender att hålla koll på 2023.
Trend 1 i sociala medier: TikTok tack
TikTok är inte längre en ny aktör på marknaden, men det hindrar inte plattformen från att skapa rubriker och slå rekord. Appens 30,8 miljoner dagliga användare, som tidigare hånades som en dansapp och sedan som en voiceover-app, är nu en spelare att räkna med. Och möjligheterna är fortfarande många.
Samma TikTok-misstag upprepas fortfarande gång på gång: innehåll anpassat för Instagram publiceras även på TikTok. Det är dags för varumärken att ta TikTok på allvar (särskilt när yngre generationer blir alltmer köpstarka och äldre konsumenter migrerar till plattformen). Först då kommer vi att se en mycket mer konkurrenskraftig spelplan.
Trend 2 i sociala medier: Stående helskärm
TikTok kommer även att fortsätta ha inflytande på hur andra sociala medieplattformar fungerar. Räkna bland annat med att se mer av 9:16-innehåll, det vill säga helskärm i stående format, och gärna i form av rörligt material.
Trend 3 i sociala medier: Autenticitet 2.0
Trots att BeReal lanserades redan 2020 tog det verkligen fart och banade väg under 2022 med ett ökat fokus på autenticitet, istället för polerat och kurerat innehåll.
Instagram hakade såklart på trenden och skapade under året den ännu ej lanserade funktionen Instagram Candid. Precis som BeReal skickar den meddelande till användaren vid slumpmässiga tidpunkter för att uppmana till ett foto med dubbla kameror – en på dig själv och en som riktas framåt. Även TikTok Now kommer att fungera på ett nästan identiskt sätt, men med stöd för video i sann TikTok-anda.
Vad betyder då detta? Tänk tillbaka på de filterfria och spontana bilderna från de tidiga sociala mediedagarna. Eller låt dig inspireras av framkallade filmrullar. Oavsett vilket så kommer innehållet fortsätta att bli allt mer personligt.
Trend 4 i sociala medier: Gaming – den nya lekplatsen för sociala medier
Sociala mediekanaler som beprövade reklamplattformar i all ära, men gaming erbjuder en mängd spännande nya möjligheter för varumärken och företag 2023. Något vi kan se tydliga tecken på då ett antal teknikföretag och varumärken redan har dubblat sina investeringar i gamingbranschen.
Netflix kommer bland annat att utöka sin räckvidd och bygga sin första spelsstudio i Helsingfors. Lyxiga modehus fortsätter att använda spel som ett sätt att marknadsföra sig och överbrygga klyftan mellan virtuell verklighet och IRL.
Spelindustrin kommer att vara värd omkring 200,8 miljarder dollar, med annonsering som beräknas nå 17,6 miljoner dollar år 2023, vilket är mer än 176 miljoner svenska kronor. Gaming är en värld som frodas på social interaktion och är än så länge relativt outnyttjad när det kommer till marknadsföring. Alltså finns här stora möjligheter att lyckas, om man bara vågar testa.
Trend 5 i sociala medier: En boom i socialt ljud
När allt fler sociala medieplattformar rör sig mot videobaserat innehåll, och tack vare uppsvinget av gamers över hela världen, förändras ljudets roll i sociala medier snabbt.
Facebook har verktyg för soundbite-reaktioner medan Twitter har röst-tweets och Twitter Spaces. LinkedIn har ljudevenemang. Det är dags att skapa en strategi för sociala medier som utnyttjar socialt ljud helt enkelt.
Vill du börja lite smått? Uppgradera din Instagram Reels-strategi med ljud som trendar just nu för att säkerställa högre engagemang och en bredare räckvidd.
Trend 6 i sociala medier: Nano-influencern och UGC tar över
Nano-influencers (de med mindre än 10 000 följare) och användargenererat innehåll, eller user-generated content (UGC), är här för att stanna.
Faktum är att nano-influencers redan utgör 90 % av framgångsrika influencer-marknadsföringskampanjer. De ses som mer trovärdiga och kopplar samman varumärket med nischade målgrupper. Det betyder också att du inte behöver spendera ett Joakim von Anka-berg med guldmynt på en kampanj.
Användargenererat innehåll blir också ett måste. Detta organiska marknadsföringsverktyg skapar en direkt koppling till riktiga konsumenter, vilket hjälper till att öka känslan av trovärdighet (och något som även rimmar väl med autenticitetstrenden vi pratade om i början av artikeln).
Men jag orkar inte hålla på med sociala medieeeeer…
Känns det överväldigande? Svårt att veta var du ska börja? Ta en sak i taget och ta gärna hjälp av vår sociala medieguide för att lägga upp en strategi. Fortfarande hundra procent trött på sociala medier? Då har vi bara en sak att säga (eller tre): Bit ihop, håll ut och kämpa på. För 2023 är tydligen året då vi ska socialisera mera.