Här är trenderna som formar e-handeln 2024
Att hålla koll på trender inom e-handeln hjälper dig att ligga steget före i en konkurrensutsatt miljö. Det hjälper...
Sociala medieåret 2024 ser ut att bli ett spännande sådant, med mycket som händer. Allt ifrån att längre videos gör comeback till en ökad betydelse av delningar på Instagram. Här är en djupdykning i vad som kommer forma sociala medielandskapet i år.

TikTok är och förblir centrum för nya videotrender, där de föds och växer. Senaste funktionen, på både TikTok och Instagram, är att man kan spela in längre videoklipp med alternativ att dela innehåll som sträcker sig upp till en timme. Trots detta är de kortare klippen av längre videos, på 2–5 minuter, fortfarande dominerande. Detta pekar på en trend där längre format blir alltmer populära och möjligtvis en viktig del av användarupplevelsen. Men det betyder inte att vi ska sluta med korta videos. Vi måste fortfarande fånga användarens intresse på 8 sekunder för att inte försvinna i bruset. Instagram Reels kommer därför också fortsätta växa i popularitet, men förväntas inte överträffa TikTok.
Med en ökad användning av sociala medier för underhållning ser vi hur människor vänder sig till plattformar som TikTok och Instagram för att ta död på tid. Fenomenet att scrolla igenom korta, engagerande videoklipp har blivit ett populärt tidsfördriv, och om detta är bra eller inte får ni själva bedöma. Hur ser din skärmtidsrapport ut? (Sorry, not sorry).
Flöden svämmar över med annonser, sponsrade inlägg och kreatörers innehåll, vilket gör det svårt för organiskt innehåll att sticka ut. Därför förväntas engagemanget att skifta från det överfulla flödet till mer privata direktmeddelanden (DM), där användare kan interagera med företag på ett mer personligt sätt. Håll koll på era DMs helt enkelt.
Framtiden för sociala medier kommer (som det ser ut just nu) innebära att delningar blir en mer relevant mätning för framgång jämfört med gillamarkeringar och kommentarer. För att öka chanserna att ditt innehåll delas bör du analysera dina tidigare populära inlägg, andras populära inlägg och tydligt rikta ditt material till din målgrupp. Få fler tips om hur ditt rörliga innehåll kan vara här.
Photo dumps, eller bildserier, blir (och är redan nu) det primära sättet att dela bilder på Instagram. Det är inte bara en trend utan också ett effektivt sätt att kommunicera mycket information på en och samma gång. Här kommer noggrann planering, uppmärksamhet på bildtrender och att undvika direkt säljande innehåll vara nycklar till framgång för engagemang.
TikTok har snabbt utvecklats till en gigantisk onlinebutik. Vad som tidigare var ett flöde fyllt av kreativa videos har nu blivit en plats där användare shoppar direkt från sina ”För dig-flöden”. Detta tyder på att det går mer och mer åt att bli en plattform för försäljning. Och till dig som säljer tjänster eller produkter, överväg en framtid på TikTok om din målgrupp hänger där. Läs mer om e-handelstrender 2024 här.
Artificiell intelligens blir social media managerns hjälpreda. Genom att hjälpa till med personifierat och autentiskt innehåll kommer AI att förstärka användarupplevelsen på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Detta gäller både bild, film, text och musik. Vi har experimenterat med några olika AI-tjänster för att undersöka hur bra musikproducent AI är just nu, lyssna på vår jullåt här.
LinkedIn har gradvis utvecklats från att vara en plattform för professionellt innehåll och rekrytering till att inkludera mer personligt material, som tips och livsuppdateringar. Hur väl plattformens algoritmer anpassar sig till detta skifte är osäkert. Och vad vi tycker om att det finns ytterligare en plattform att dela med sig av sitt privatliv på? Också osäkert.
Generation Z är kungar och drottningar av det korta videoformatet, och speciellt i hur de gör content av varumärken som de gillar och vill dela med sig av. För företag blir det riktigt viktigt att förstå och anamma Gen-Zs unika sätt att kommunicera för att förbli relevanta. Du kan läsa vår artikel om hur du marknadsför dig mot Gen-Z här.
Med ökad användning av sociala medier som sökverktyg blir SEO lika viktigt här som på traditionella sökmotorer såsom Google. Att optimera innehåll för att synas och rankas på plattformarna blir en strategisk prioritet för att maximera synligheten. Om du vill veta mer om detta bör du läsa vår artikel om Social Search.
Avslutningsvis är sociala medieplattformar i ständig evolution. Med längre (och korta) videos, ökat fokus på delningar och Gen-Zs påverkan kommer sociala medier att förbli en dynamisk arena för digital interaktion och kommunikation. Vi ses i bruset, och lycka till!