Sökes: Webbutvecklare
Färgglada T-shirts i regnbågens nyanser hänger i rad på trägalgar

Visuell identitet – spelar utseendet någon roll?

Anders Englund, senior art director på Beyond och medgrundare av byrån, har en lång historia av design. Från Konstfack till byråvärlden (på både kundsidan och byråsidan), via en mängd olika skolor (på andra sidan katedern) och de flesta formrelaterade jobben du kan tänka dig. Vi frågade Anders vad poängen med en visuell identitet är.

Anders Englund från Beyond sittandes i en av fåtöljerna på Beyonds kontor

Ibland stöter jag på kunder som ställer frågan: ”Spelar det någon roll hur min logga eller hemsida ser ut? Mina produkter är ju så bra och alla älskar dem redan”. Mitt svar: Hur ser du själv ut?

Lite provocerande, jag vet, men det brukar få dem att tänka till. Genom att reflektera över vårt eget beteende och utseende kan vi enkelt dra paralleller till ett varumärke. Samma regler gäller där.

Varje morgon går de flesta upp och duschar, rakar eller sminkar sig, klär på sig lämpliga kläder för dagens aktiviteter och ger sig sedan i kast med dagens sysslor. Jag tvivlar på att de flesta skulle ge sig ut i skogen för att hugga ner träd i kostym eller klänning. Likaså går vi inte ut på krogen i våra tio år gamla mysbyxor med en skön såsfläck på ena benet. Vi vet att vi bedöms efter hur vi ser ut, för vi vet att vi inte ens hade blivit insläppta på krogen i våra mysbyxor. Vi hade aldrig fått en chans att delta i kampen om uppmärksamhet.

Dömd på ytan

Även om nästan alla förstår detta när det handlar om personer vi möter, så slarvas det rejält när det gäller företagets eller varumärkets ”klädsel”. En del anser att det räcker med en strålande personlighet/produkt för att alla ska ställa sig på led för att få bli kompis/kund. I vissa fall fungerar det säkert. Till exempel om du har en helt unik produkt som du är ensam om och som ingen annan kan tillhandahålla.

Men med handen på hjärtat, är du i den situationen?

Alla, människor och företag, är konkurrensutsatta. Det innebär att när jag står där i mina mjukisbrallor med min fantastiska personlighet jämte någon uppsvidad och välkammad, så kommer jag inte att få frågan om jag vill komma in trots att jag vet att min personlighet är mycket bättre och trevligare att umgås med. Det går fort att bli dömd. Du har inte många sekunder på dig att göra ett första bra intryck. Och första intrycket är allt, eller hur?

När magkänslan får styra

Jag skulle måla om hemma och behövde anlita en målare. Sökte på Google efter målare och fick fram en lista. Efter en stund noterade jag att jag satt och funderade över hur jag skulle välja. Alla verkade veta hur man hanterar en pensel då de hade funnits på marknaden i flera år. Det enda jag hade som guide, då jag inte hade några personliga rekommendationer att gå på, var logotypernas utseende.

Det jag funderade på var vad deras logotyp berättade om deras företag, om hur de är som målare. Jag vet att det naturligtvis inte går att bedöma personalens skicklighet utifrån logotypens utformning, men trots detta var det loggorna som påverkade mig. En hade en kladdig pensel med droppande färg som logo. Den andra en stilren roller. Jag valde rollern, den kändes mer professionell. Så funkar jag.

Jag vet att andra kanske hade valt den kladdiga penseln, vi är alla olika och poängen är inte vilken av dessa två som är bäst. Läxan är att inte slarva med logotypen. Den kan vara din första och enda kontakt med kunden.

Som första kostnad när man startar ett företag kan det kännas tungt, ”vad spelar det för roll, jag sparar pengarna och gör loggan själv”. Mitt råd är att ta kostnaden, för över tid blir det otroligt billigt. Se det som en investering i framtida affärer, det kommer att vara värt det.

Är det värt det?

Jag gjorde ett experiment för en tid sedan när en kund frågade om det verkligen var nödvändigt att uppdatera deras hemsida med ny design. Det kostar ju en slant, och tjänar man verkligen på det? Innehållet är ju fortfarande bra och relevant?

Jag tog skärmdumpar på deras startsida och på hemsidorna av deras tre största konkurrenter, la dem framför kunden och frågande: Vem skulle du anlita? Vem inger mest förtroende att kunna leverera? Efter det fick vi designa om hela hemsidan.

Make it shine

Så frågan är: Spelar det någon roll hur man ser ut? Ja, det spelar en väldigt stor roll. Det första intrycket kan i många fall vara skillnaden mellan att få en affär eller att sitta tomhänt.

Så ta företagets visuella identitet på största allvar. Det är ett av de viktigaste verktygen för att skaffa sig konkurrensfördelar. Vårda den, håll den uppdaterad, och se till att den är relevant och anpassad för marknaden.

Jag säger inte att du ska byta logotyp bara för att. Men om det sker förändringar på din marknad och du hamnar i en situation där företaget uppleves ha tappat i förhållande till konkurrenterna, eller inte längre är relevant för målgruppen visuellt, då kan det vara läge för en uppdatering. Mitt tips är att lite då och då skanna av vad som händer på din marknad och ställa frågan: Är det dags att byta tröja, tvätta byxorna och putsa skorna, eller kanske rent av byta stil till något modernare?

Tre tips från Anders:

  1. Satsa på att uppdatera din visuella identitet, även om det kostar en slant. Det är värt investeringen i det långa loppet.
  2. Kolla på dina konkurrenters visuella identitet och se vad de gör bättre än du. Fundera på om du behöver förändras för att skapa konkurrensfördelar.
  3. “Kläder efter väder”– eller snarare klä ditt företag i de kläder som representerar er bäst, och efter hur du vill att dina kunder ska uppfatta er.

Läs mer om hur vi arbetar med hållbarhetskommunikation

Prenumera på Beyonds nyhetsbrev