Tur i oturen?
Du har förmodligen sett hans plågade leende en massa gånger, och nämn en bättre dag än fredagen den 13 för att prata om Hide the pain Harold. Men hur mycket vet du egentligen om historien bakom?

En av alla genvägar i vår bransch är användandet av så kallade stockbilder, alltså bildbyråbilder. Istället för att anlita en fotograf gräver man upp nånting ur en bildbank, antingen för att snabbt komma vidare eller för att spara pengar. Eller både och.
Det är hur som helst i dessa bildbanker du hittar människor som pekar på datorskärmar i ljusa kontor. Närbild på när två personer skakar hand, någon som varsamt håller upp jord där det tittar fram ett grönt bladskott och kvinnor som skrattar åt sallad.
Många gånger är det frilansande fotografer som tar de här bilderna, fotografer som i sin tur hyr in modeller för att ha något att ta kort på. Ibland hittar de sina modeller genom statistförmedlingar, ibland i den egna umgängeskretsen och ibland genom sociala medier.

Ingenjören i läkarrock
Runt 2010 var det en fotograf som behövde en man i övre medelåldern till en fotografering. Han fastnade för ett par semesterbilder som den pensionerade, ungerske ingenjören András Arató lagt upp på sociala medier. Fotografen hörde av sig till András som tackade ja till en fotografering.
Snarare än specifika ändamål var bilderna avsedda just för en bildbank. Samarbetet funkade bra och det blev fler fotograferingar. Iförd läkarrock fick András veta att bilderna kunde användas till hemsidan för ett sjukhus och utklädd till professor, hemmasnickare och pensionär var han med på bilder som kunde användas till annonser, artiklar och utbildningsmaterial.
Drygt ett år senare var András nyfiken på om bilderna hade använts någonstans och började googla lite. Det var då han upptäckte att han fanns överallt.

Trollbindande svårmod
Visst hade några av bilderna använts i marknadsföringsmaterial. Men det var när en person fastnade för András egendomliga leende och la upp hans bilder i ett forum som det började hända grejer.
Ansiktsuttrycket med den leende munnen och de till synes förtvivlade ögonen visade sig trollbinda människor i tusental. Snart började folk göra memes av bilderna på András och han fick snabbt ett smeknamn: Hide the pain Harold.
Temat för Hide the pain Harold var att försöka hålla modet uppe trots svårigheter eller misslyckanden. Ett par exempel på Harolds bildtexter var ”My face when I check my bank account” och ”When your friends talk about all the jobs they applied for online and you just finished a survey to find out what type of bread you are”.

Osannolik resa
För András Arató kom upptäckten som en smärre chock. Hans första reaktion var att vilja radera bilderna eller få forumsidan nedstängd. Men han insåg att sådana försök skulle vara lönlösa (och riskera att leda till den så kallade Streisand-effekten).
Istället bestämde han sig för att välkomna det konstiga som hände. Ta emot sin egen förvandling till internetfenomen med öppna armar och se vad livet mer hade att bjuda på.
Det ledde till resor, filminspelningar, musikvideor, en TEDx-föreläsning och fem år som radio-DJ. Inte minst började människor över hela jorden skicka meddelanden till honom för att tacka för inspirationen och glädjen han skänkt dem.
Den största inspirationen vi hittar i den här historien är András mod och nyfikenhet. Att prova på en modellkarriär efter pensionen. Att våga släppa kontrollen och åka med på en osannolik resa, och att utforska det positiva även när allting är obekant och läskigt.
Tack, András Arató, för att du visar oss konsten att embrejsa.
Fotnot 1: Bilderna i den här artikeln används på licens från Adobe Stock.
Fotnot 2: Vårt favoritanvändande av bildbyråbilder är förmodligen när det svenska rockbandet The Soundtrack of Our Lives använde sådana till både omslag och konvolut för sitt album Communion från 2008.