Sökes: Webbutvecklare

E-handel och tillgänglighet

E-handel och tillgänglighetsdirektivet

I juni 2025 kommer det nya krav på tillgänglighet som tidigare bara har gällt myndigheter. Då får vi nämligen en ny lag i Sverige utifrån Tillgänglighetsdirektivet, som handlar om att göra elektroniska tjänster tillgängliga för alla. Med vår tillgänglighetsanalys hjälper vi dig att både förstå och möta kraven och göra din e-handel så inkluderande som möjligt.

Tillgänglighet säljer: inkludering = konvertering

Att använda en e-handel kan kännas givet för en van användare men så är det inte för alla. Det är många olika element att interagera med: Förstasida (skyltfönster), produktmeny (sortiment), sökfunktion, minneslistor, varukorg, kassa och så vidare.

Även om det finns designmönster för hur dessa bör implementeras och många är bekanta med dem är det inte så för alla. Vi måste säkerställa att funktionerna bibehålls oavsett med vilka medel e-handeln besöks och att köpresan är möjlig från början till slut.

När du tillgänglighetsanpassar din e-handel innebär det också att du inkluderar så många som möjligt i din potentiella kundgrupp. I teorin ska alla ha möjlighet att använda e-handeln och på så vis genomföra ett köp. Det innebär ökad försäljning och en förbättrad upplevelse av ditt varumärke. Kort och gott, tillgänglighet konverterar och ger ökad lönsamhet.

Ett fortlöpande arbete

Du som jobbar med e-handel ska ha i åtanke att tillgänglighetsanpassning inte är något som görs en gång och sedan glöms bort. Analysen och anpassningen görs efter rådande omständigheter vad gäller lagar och förordningar, teknik och innehåll. Dessa kan alla ändras och det är viktigt att tillgänglighet blir en del av arbetet i din e-handelsverksamhet.

När vi gör en analys av din e-handel tittar vi på det som är på plats idag. Allt från hur design, funktion och innehåll ser ut. Jobbar du kontinuerligt med din plattform är det troligt att detta är sådant som ändras över tid. Du lägger till nya smarta funktioner som är tänkta att underlätta för besökarna. Ett nytt sätt att se din produkt, en ny storleksguide eller kanske en artikel om en särskild varugrupp? Oavsett vad så är det viktigt att säkerställa att allt detta tillgänglighetsanpassas vid produktion. Se tillgänglighet som en del av processen.

Det här ingår i analysen

Vi går igenom din e-handel utifrån de senaste internationella riktlinjerna för tillgänglighet (WCAG 2.1) och granskar design, struktur, innehåll, funktion och kod. Vi sammanställer resultatet av analysen i en lättöverskådlig rapport där åtgärdspunkterna är grupperade och bedömda utifrån omfattning på åtgärdsinsats.

  • Analys av din e-handel utifrån WCAG 2.1 nivå AA
  • Strukturerad rapport med identifierade förbättringspunkter
  • Kostnadsförslag för tillgänglighetsanpassning enligt identifierade punkter

När analysen är gjord träffas vi för ett möte (online eller fysiskt) där vi går igenom analysen tillsammans och du har möjlighet att ställa frågor om det råder några oklarheter.

Varför tillgänglighetsanpassning?

Förutom att anpassningen för tillgänglighet måste göras för att följa den nya lagen innebär det också ett gäng fördelar. Faktum är att:

  • Köpresan förbättras för alla – oavsett grundförusättningar
  • Din potentiella kundgrupp blir större
  • Bilden av ditt varumärke stärks positivt
  • Det är god hygien och en framtidssäkring