Analys & statistik
fr. 4 995 kr/mån
Beyond Tracking
Mätning och utvärdering av sin hemsida är idag en hygienfaktor för att veta vad ens digitala investeringar mynnar ut i. Samtidigt är verktygen mer djupgående än någonsin och lagar och förordningar ställer krav på samtycke innan du kan göra det du vill. Vi förstår att det inte är helt enkelt och har därför tagit fram Beyond Tracking i tre olika nivåer. Du väljer själv det som passar din ambition och målsättning bäst så hjälper vi dig med resten.
Tracking #1
4 995 kr/mån
Licenskostnad Cookiebot från 89 kr/månDenna lösning riktar sig till dig som vill ha verktygen på plats för grundläggande insamling av statistik som dessutom är GDPR-kompatibel.
- Google Analytics 4-baserad statistik
- Insamling av data utefter samtycke
- Installera tredjepartstjänster utan kodkunskap
- Verktyg som möjliggör GDPR-kompatibel spårning och cookielagring
- Underlag för att utvärdera hur din hemsida presterar
Tracking #2
17 995 kr/mån
Licenskostnad från 499 kr/mån inkl. 3 st datakällor, faktureras årsvis.Utöver GDPR-kompatibel statistik hjälper vi även dig att komma igång med målinriktad mätning.
- Allt från Tracking #1
- Behovsanalys och målframställning
- Målinriktad mätning
- Mätning av händelser
- Gränssnitt för att följa mål och nyckeltal
- Mätning av sociala medier
Tracking #3
Kontakta oss för offert
Jobba mer aktivt med din hemsida och din digitala närvaro. Vi sätter upp GDPR-kompatibel och målinriktad mätning och hjälper dig på kontinuerlig med utvärdering och insikt.
- Allt från Tracking #1 och #2
- Remarketing-taggar
- Kontinuerlig analys och utvärdering
- Strategiska möten
- Rapport med insikt och åtgärdspunkter
- Uppföljning av nyhetsbrevsinteraktioner
Tracking #1 – GDPR-kompatibel spårning med hjälp av GA4, GTM och Cookiebot
Denna lösning riktar sig till dig som vill ha verktygen på plats för grundläggande insamling av statistik som dessutom är GDPR-kompatibel. Vad menar vi med GDPR-kompatibel? Jo, det innebär att inga personuppgifter eller data lagras på besökarens dator utan dennes samtycke.
Lösningen består av tre olika tjänster som vi installerar och konfigurerar på er hemsida – Cookiebot, Google Tag Manager och Google Analytics. De två första ansvarar för att samla in besökarens godkännande och vilken data som får användas och sparas av i webbläsaren, medan sistnämnda är det verktyg som vid godkännande kan samla in statistik. De tre tjänsterna registreras på och ägs av er som kund – det är således ni som ansvarar för att tjänsten är uppdaterad i enlighet med hur lagstiftningen kring GPDR utvecklas. Cookiebot är förenad med en månadskostnad men övriga tjänster är gratis.
Med detta på plats har du alla möjligheter att styra vilka tredjepartsskript som kan användas på din hemsida utifrån besökarens samtycke och du har också grunden på plats för att jobba målinriktat och nyckeltalsbaserat med din hemsida. Låter det intressant? Kontakta oss så kommer vi igång.
Tracking #2 – Affärsanpassad målmätning av din hemsida
Medium-paketet av Beyond Tracking innefattar utöver det som ingår i Small-paketet även att vi hjälper dig att komma igång med målinriktad mätning. Det innebär att du faktiskt börjar jobba konkret med den statistik som Google Analytics samlar in från din hemsida. För att göra detta tar vi tillsammans fram mätpunkter och mål som din hemsida ska uppnå för att linjera med dina affärsmål.
Mål kan vara att besökaren anmäler sig till ditt nyhetsbrev, besöker ett visst antal produktsidor, besöker en särskild landningsida eller väljer att ta kontakt med dig via e-post eller kontaktformulär. Oavsett vad det är så är tanken att du ska kunna se hur din hemsida presterar. När du har den kunskapen blir det lättare att arbeta vidare med optimering av din hemsida, utforma kampanjer och annat dylikt som är relaterat till din digitala närvaro.
I paketet ingår att vi hjälper er att ta fram de mål och mätpunkter som behövs för att statistiken ska bli meningsfull och dessutom kopplar vi dessa till ett visuellt gränssnitt som gör det lätt tillgängligt för dig. Här kan du när som helst följa dina nyckeltal och jämföra vecka för vecka hur din hemsida presterat. Du kan till exempel följa upp landningssidans effekt eller resultatet av din senaste Google-annonsering.
Skulle du vilja utöka ditt Medium-paket men känner att Large-paketet är för omfattande för dig så erbjuder vi vissa tillval som kan ses som stöd på vägen. Det kan vara ett utökat visuellt gränssnitt eller en kvartalsvis uppföljande rapport som vi sammanställer. Vi sätter i sådana fall ihop detta upplägg i början av avtalsperioden.
Exempel på mål
- Anmälan till nyhetsbrev
- Leads via formulär på hemsidan
- Frekventa söktermer
- Väg fram till konvertering
- Landningssidors effektivitet
- Effekt av annonsering (ROAS)
- Användning av länkar på karriärssidor
- Användning av kontaktlänkar
- Vilka filer som laddas hem / Populära filer
Tracking #3 – Uppnå mål för din digitala närvaro
Om du är redo att börja jobba mer aktivt med din hemsida och din digitala närvaro är detta paketet för dig. Utöver att vi sätter upp GDPR-kompatibel och målinriktad mätning så hjälper vi dig att på kontinuerlig basis utvärdera siffrorna för att nå dina mål. Hur jobbar vi vidare för att bibehålla ett positivt resultat eller vad behöver vi justera och hur för att förbättra ett eventuellt dåligt resultat? Detta hjälper vi dig med här.
Vi kan även bredda fokus till att innefatta mer än endast mätning av din hemsida. Det kan vara mer detaljerad mätning av kampanjer eller tydligare uppföljning av resultat i olika sociala kanaler. Beroende på hur din målgrupp ser ut och hur du arbetar tar vi fram en metod som fungerar för dig, din process och dina mål.
Paketet har ett grundpris men omfattningen anpassas helt efter dina behov och önskemål. Det betyder att omfattningen, frekvensen på möten och uppföljning bestäms av dig och din ambition. Under ett inledande möte definierar vi detta tillsammans.
Visualisera dina mål
Google Analytics är verkligen ett kompetent verktyg men det kan vara en djungel när det kommer till att överblicka sina mål och mätvärden. I och med version 4 har man också valt att begränsa antalet färdiga rapporter vilket kan göra arbetet ytterligare svårare. Vi jobbar därför med ett verktyg som heter Databox som används för att på ett effektivt sätt visualisera mätvärden och göra dem mer begripliga. Det gör också att vi kan kombinera mätvärden och presentera dessa som mål eller nyckeltal i ett gränssnitt som anpassas efter era önskemål. Externa datakällor som sociala medier och nyhetsbrev går också att ta med. Kontakta oss om du vill veta mer om möjligheterna med Databox.
Certifierad partner
För att vi ska ha bästa möjliga förutsättningar med de verktyg vi arbetar med och för att du ska kunna lita på att vi arbetar enligt branschstandard har vi valt att bli certifierad partner. Det innebär att vi genomgått tillverkarens tester som säkerställer att vi har den kunskap som krävs för att implementera deras lösningar åt er. Det innebär också att ni kan vända er direkt till oss om ni har några frågor gällande verktygen. I vissa fall kan vi också erbjuda er flexibilitet och fördelar som en partner inte kan.