Sökes: Webbutvecklare

Tillgänglighetsdirektivet

Tillgänglighets­anpassning: Så förbereder du din hemsida, e-handel eller annan webbaserad tjänst för nya lagkrav

I juni 2025 börjar en ny lag att gälla som kommer att omforma landskapet för e-handel och digitala tjänster. Det handlar om Tillgänglighetsdirektivet som syftar till att göra elektroniska tjänster tillgängliga för alla. Från färgval till navigering och tydliga länkar – här reder vi ut vad direktivet innebär och hur du kan förbereda dig för att möta de nya kraven.

Kanske har du hört talas om det nya tillgänglighetsdirektivet och funderat över hur din hemsida, e-handel eller annan webbaserad tjänst påverkas? Nya lagkrav som börjar gälla från sommaren 2025 kan kräva förändringar i existerande lösningar när det kommer till tillgänglighet.

Vad handlar tillgänglighet om?

Tillgänglighet, och mer specifikt tillgänglighetsanpassning, handlar om att göra något tillgängligt för en så bred målgrupp som möjligt. Ett exempel i vanliga livet skulle kunna vara en trappa upp till en dörr dit det blir svårt att ta sig om du sitter i rullstol.

När det kommer till digitala tjänster som exempelvis en hemsida eller e-handel finns det en mängd parametrar att ta hänsyn till såsom exempelvis:

  • God kontrast och noggrant val av färger.
  • Möjlighet att navigera på mer än ett sätt (mus, tangentbord, touch).
  • Semantiskt uppmärkt kod (vad är navigation, vad är innehåll, etc.).
  • Uppmärkning av vad bilder föreställer.
  • Tydliga länktexter och inte bara “läs mer”.

Vad innebär tillgänglighets­direktivet?

Tillgänglighetsdirektivet är svensk lagstiftnings implementation av EU:s direktiv European Accessibility Act. Det handlar om att standardisera kraven på tillgänglighet för produkter och tjänster inom EU:s medlemsländer. Tidigare gällde krav på tillgänglighet endast offentlig sektor men i och med tillgänglighetsdirektivet påverkar det nu även privat sektor.

Konsekvenserna av att inte följa tillgänglighets­kraven för din E-handel

Det finns flera konsekvenser om du bortser från kravet på tillgänglighetsanpassning. Om bristerna i din produkt eller tjänst är för stora kan det bli tal om sanktionsavgifter. Detta kommer dock först bli aktuellt om du inte agerat på de varningar du fått. Summorna som är satta i Sverige sträcker sig från 10 000 – 10 000 000 kr och beror på olika faktorer som hur stor den drabbade målgruppen är, hur stort företaget är och så vidare.

Det är också viktigt att ha i åtanke att din målgrupp potentiellt blir mindre utan tillgänglighetsanpassning eftersom det kommer finnas människor som inte kan använda sig av din produkt eller tjänst fullt ut, eller i värsta fall inte alls. Det kan i längden påverka ditt varumärke och också dina möjligheter till intäkter.

Fler fördelar med tillgänglighets­anpassning: Utöka din målgrupp och förbättra användarupplevelsen

Det kan vara lätt att slå undan kraven på tillgänglighet och tycka att ens egen målgrupp inte kräver någon tillgänglighetsanpassning. Faktum är dock att nästan en av fem européer upplever någon form av funktionshinder. Det kan vara medfött, komma av ålder eller vara av tillfälligt slag som en bruten arm. Att ha detta i åtanke när du utvecklar din lösning kommer leda till en större potentiell målgrupp och mer nöjda användare.

En annan positiv aspekt är att tillgänglighetsanpassning leder till flera sätt att ta till sig innehållet på. Genom att exempelvis optimera för tangentbordsnavigering får även användare med musnavigering tillgång till kortkommandon och dylikt för att enklare utföra vissa åtgärder. Det kan röra sig om att trycka på Esc för att stänga ned en ruta eller trycka på C (compose) för att skriva ett nytt mejl.

Slutligen ser vi också att det kommer att bli en hygienfaktor precis som hållbarhet, GDPR, cookie-lagar och så vidare. Det signalerar att en aktör bryr sig om sin målgrupp och är medveten om att alla inte har samma förutsättningar. Det leder kort och gott till bättre produkter och tjänster.

5 nyckelfaktorer att känna till om tillgänglighets­direktivet:

  • Börjar gälla från och med 28 juni 2025.
  • Gäller alla företag inom privat sektor, med undantag för dem med omsättning under 2 miljoner euro och 10 anställda.
  • Syftet är att öka tillgänglighet till produkter och tjänster, samt skapa likvärdiga förutsättningar inte bara för användare utan även för leverantörer inom EU.
  • World Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 används som riktlinjer och nivå AA är det som gäller för att uppfylla lagkravet.
  • Leder till bättre produkter och tjänster, samt en större målgrupp.

Vill du ha hjälp med att tillgänglighetsanpassa din hemsida, e-handel eller webbtjänst?

Läs mer om vår tillgänglighetsanalys

Prenumera på Beyonds nyhetsbrev