Think Gen-Z: Förstå den digitala infödda generationen
Den första generationen infödd i den digitala världen, den som är supermedveten om när någon försöker sälja på dem någonting, och som är online 24/7 – vi menar givetvis generation Z (Gen-Z).

Varför marknadsförare bör rikta sig mot Gen-Z
Den här generationen är en av marknadsförarens största (och kanske mest svårflörtade) kundgrupp, samtidigt som det är den yngsta generationen av dagens konsumenter. Generellt sett är Gen-Z de som spenderar mest tid vid en skärm, och är därför den målgrupp som flest gånger ser vår digitala marknadsföring – speciellt i sociala medier. Hög skärmtid innebär också extremt många intryck, och därmed blir det extra viktigt att förstå vad de kollar på. Vi måste förstå hur de tänker, vilka de är, och vad de gillar – Think Gen-Z.
Gen-Z: Vem är de och varför är de viktiga?
En Gen-Z:are är född mellan 1996 och 2010, och minns sällan tiden innan internet blev mainstream. Den här generationen växte upp med pennan i ena handen, och skärmen i andra. Stereotypen är aktiv i sociala medier 24/7 och hänger flitigt med i vad som trendar och inte. Det är en generation av entreprenörsanda som går sin egen väg och som står upp för vad de tror på, och för rättvisan. De är kräsna mot vad de ser och hör, och är inte så lättlurade. De använder sociala medier som sökmotorer och föredrar häftiga produkter över tjänster. För att ge en ännu tydligare bild om vem vi pratar om har vi sammanställt en lista över vad som karaktäriserar dem.
Gen-Z:arens egenskaper
- Mångfald är normen.
- Politiskt progressiva.
- Kritiskt tänkande.
- Hälsomedvetna.
- Rättvisa.
- Direktkommunikation är deras grej.
- Stödjer varumärken som har liknande värderingar som de själva.
- Har kortare attention span än tidigare generationer — kollar oftast inte på någonting längre än 8 sekunder.
- ”Egen” – tror på att vara och uttrycka sig själva till max.
- Föredrar coola produkter framför coola upplevelser.
Det här är alltså en ganska intressant generation. Dock är det inte lika lätt att intressera den – i många fall – svårflörtade Gen-Z:aren med produkter eller tjänster. Men för att göra det lite enklare har vi också skrivit ihop 7 tips på hur du kan nå dem.
Marknadsföring mot Gen-Z
- Tänk kreativt – Gen-Z behöver något som behåller deras uppmärksamhet.
- Gör som dem, kommunicera som dem – möt dina följare och häng där de hänger.
- Gå inte direkt på sälj – bygg upp en story och fokusera på hur du kan få organisk spridning.
- Experimentera ofta – våga gå mot strömmen och stick ut.
- Håll det kort och rörligt – video fungerar bäst. Det är en generation som rör sig otroligt snabbt i den digitala världen.
- Gör din kommunikation ärlig, genuin och relaterbar – Gen-Z gillar när det är genuint och edgy, annars finns risk att något uppfattas som ”cringe”. Den här generationen gillar det personliga, så var inte rädd för att visa lite medmänsklighet om du vill connecta med Gen-Z:are.
- Underhåll – Tiktok är en av Gen-Zs favoritplattformar. Här fokuserar man på korta och roliga videoklipp, perfekt för att fånga deras uppmärksamhet. Många inom denna åldersintervall använder även i de flesta fall den här plattformen som sökmotor, vilket också kan vara bra att ha i åtanke. Om TikTok inte är den rätta plattformen för din kommunikation, var inte rädd för att inspireras härifrån.
För att sammanfatta det hela så är Gen-Z en svår målgrupp att lyckas imponera på, men omöjligt är det inte. Håll det kreativt, kort, personligt och intressant så ska det nog gå alldeles utmärkt. #GoodLuck.
Think Gen-z sammanfattning
- Var autentisk och underhållande.
- Gå inte för hårt på sälj direkt.
- Var kreativ.
- Gör som dem.
- Tänk på att göra innehållet intressant på under 8 sekunder.
Behöver du hjälp med att nå Gen-Z?