Sökes: Webbutvecklare

Social Search/SEO – så boostar du organisk trafik i dina sociala medier

För att kolla upp saker, tjänster eller produkter har Google länge varit den mest använda sökmotorn. Men saker och ting börjar förändras. Studier har visat att 40% av yngre internetanvändare föredrar att använda TikTok och/eller Instagram som sökmotorer framför Google och liknande tjänster, så kallad Social Search. Detta betyder att det är dags att se över dina sociala mediestrategier för att möta ett förändrat sökbeteende.

SEO = dött? Nej, det är det inte, men du borde fokusera lika mycket på rätt innehåll i dina kanaler som SEO på Google, eftersom det där är lätt för kunder att se dina produkter, tjänster, och annat du erbjuder.

Grafik med texten "Let me TikTok that for you" centrerat i bilden

Så, hur kan jag synas i sociala medier 2024 och framåt?

Alla våra medier styrs till stor del av algoritmer, som inte går att påverka helt och hållet. Men det finns knep för att spinna vidare på dem, delvis genom att använda nyckelord i ditt content.

Vad är nyckelord i mitt content då!?

  1. Hashtags – är sen gammalt men är fortfarande bra att använda för att göra ämnen och fraser klickbara i ditt inlägg.
  2. En relevant beskrivning till ditt inlägg – vad handlar innehållet om? Vad är det som händer i filmklippet/vad händer på bilden?
  3. Text direkt på din bild eller video – men gör det i den aktuella appen. Texten genereras då automatiskt till sökbara ord. Detta är inte lika effektivt om du lägger på texten på videon externt, alltså utanför den aktuella appen/kanalen.
  4. En alternativ text till inlägget – en ytterligare beskrivning på vad din bild/video föreställer/innehåller. På Instagram gör du detta innan du publicerar inlägget, under ”alternativ text”. Om det är flera bilder i samma inlägg kan du (om du vill) skriva en text per bild.

Det är helt enkelt en bra idé att använda nyckelord i ditt content – det vill säga om man vill vara så sökbar som möjligt förstås.

Praktiskt exempel på Social Search

Om ditt innehåll handlar om matlagning, så kan du till exempel bädda in följande ord i din beskrivning, direkt på videon, eller som alternativ text: Mat, matlagning, recept, middag, kvällsmat, hungrig, lunch… och så vidare.

Antalet personer som använder sociala medier som sökmotorer ökar hela tiden, vilket sätter stor press på Google och andra liknande söktjänster. Hur ska de gå till väga för att fortsätta vara relevanta? Only time will tell…

#NobodyKnows #WhatHappenedToGoogle?

Vill du veta mer om Social Search och hur du kan använda det?

Boka ett möte så tar vi en diskussion.

Boka ett möte

Prenumera på Beyonds nyhetsbrev