Del 1: Kunderna och köpresan
Optimera din e-handel genom att förstå kunden och deras köpresor
En nyckelfaktor för en framgångsrik e-handel är att förstå ens målgrupp. Genom att lära känna dem kan du skapa en e-handel de gärna återvänder till, och genom att kartlägga deras köpresa kan du förbättra helhetsupplevelsen och på så vis öka försäljningen.
Precis som med effektiv marknadsföring gäller det att ha koll på sin målgrupp. Ett bra första steg är att vidga vyerna bortom förväntade parametrar såsom ålder och geografisk plats, och istället fokusera på vad som är relevant för just ditt varumärke.
Vad finns det för mönster och gemensamma behov bland de som väljer ditt varumärke? Och framförallt: de som borde välja ditt varumärke.

Vikten av att förstå din målgrupp för att bygga en framgångsrik e-handel
Ju tydligare du kan beskriva din målgrupp utifrån deras intressen, behov, drivkrafter och minsta gemensamma nämnare desto bättre förståelse kommer du få för dem. Och med förståelsen kommer möjligheten att skräddarsy en e-handel som passar precis dem, som bjuder på en upplevelse de gärna återvänder till.
När du lär känna din målgrupp kommer du också att börja se vad som driver deras köpbeslut. Det är helt enkelt grunden till att driva försäljning.
Kartlägg kundernas resa: Så kan du öka konverteringarna i din onlinebutik
När man talar om köpresan rör det sig om att kartlägga hur kunden går från att komma i kontakt med ditt varumärke, till att bli intresserad, till att slutligen genomföra ett köp. Vilka moment sker där emellan och vilka kontaktytor finns längs med vägen?
Här bör man lägga fokus på att identifiera hinder, oklarheter och fartgupp som stör eller till och med avbryter köpresan. Genom att samla på sig statistik över när folk överger sin kundkorg blir det lättare att hitta problemen och arbeta bort dem. Så att helhetsupplevelsen blir bättre, vilket i sin tur ökar sannolikheten för att fler köpresor fortsätter hela vägen in i mål.
För att kunna kartlägga kundernas resa gäller det att ha ett högt och brett perspektiv, där man tar med allt från reklambanners till fysiska butiker. Och givetvis att tänka på de olika köpvägarna du själv erbjuder (alltså omnikanalhandel, som vi skrev om i vår trendspaning om e-handel 2023).
Sammantaget är målet att skapa en köpresa där kunden upplever stegen mellan olika kanaler och medier så sömlös som möjligt. För när kunder upplever en sömlös kundresa känner de sig mer engagerade och bekväma att göra en affär med varumärket. Vilket ger förutsättningarna för högre kundnöjdhet, stärkt varumärkeslojalitet och ökad sannolikhet för att kunderna rekommenderar just din e-handel till andra.
8 tips för att förbättra köpupplevelsen på din e-handel
- Analysera din målgrupp för att förstå och lära känna den.
- Strunta i hur en målgrupp brukar beskrivas, fokusera istället på det som är relevant för ditt varumärke.
- Leta efter mönster: gemensamma intressen, behov och drivkrafter.
- Kartlägg kundresan med alla möten mellan målgruppen och ditt varumärke.
- Vad finns det för hinder att bygga bort?
- Vad finns det för otydligheter att förtydliga?
- Ju färre hinder och otydligheter, desto större sannolikhet är det att kundresan leder till ett genomfört köp.
- Ju mer sömlös köpresan är mellan olika kanaler, desto bekvämare känner sig kunden att göra en affär.