Sökes: Webbutvecklare

Del 3: Personalisering

Öka försäljningen i din e-handel med effektiv personaliseringsteknik

Personalisering handlar om att göra besöket i din e-handel maximalt relevant för varje enskild besökare. Vilka erbjudanden och rabatter ska ges till den här personen, vem ska se ett visst innehåll och vem ska inte se det? Använd personalisering på rätt sätt så kommer du att se din försäljning öka.

Grafik med texten "Personalisering" centrerat i bilden

Vi börjar väl med det allra göttigaste – siffrorna:

Redan 2018 visade en studie att 91 % av konsumenterna hellre handlar hos företag som ger dem relevanta erbjudanden och rekommendationer.

En undersökning från 2021 visade att 71 % av e-handelskunderna förväntar sig personalisering och att hela 73 % blir besvikna om upplevelsen inte är anpassad för dem på något sätt.

Samma undersökning visade att internetbaserade företag som använder personaliserad marknadsföring omsätter 40 % mer än branschkollegor som inte gör det.

56 % av e-handelskunder kommer sannolikt hellre komma tillbaka till en sajt som rekommenderar dem relevanta produkter.

80 % av alla företag som implementerar personalisering ser en ökning av försäljningen.

Och de företag som har investerat i mer avancerad personalisering kan vittna om att varje investerad dollar ger en tjugodubbel (!) utdelning.

Ett par slutsatser som är ganska lätta att dra utifrån de här siffrorna: Kunderna gillar personalisering. Och du har (väldigt) mycket att vinna på att satsa på personalisering i din egen e-handel.

Öka kundengagemanget och konverteringarna på din webbshop

Att skapa en personlig köpupplevelse handlar om att anpassa marknadsföringen och försäljningsprocessen efter kundens preferenser, tidigare köpbeteende och önskemål. Genom att använda dataanalys och automatiserade processer kan du skapa skräddarsydda erbjudanden och rekommendationer som passar kundens specifika behov.

Det personaliserade innehållet kan du sedan ta ut i till exempel nyhetsbrev (en väldigt effektfull kanal), och är alltså något som sträcker sig utanför din e-handel.

På så vis kan du öka kundens engagemang och lojalitet, samtidigt som den personliga marknadsföringen kan förbättra konverteringsgraden och minska antalet övergivna kundkorgar.

Planera för framgång: Vikten av personalisering och datahantering vid start av e-handel

När du överväger att starta en egen e-handel är det viktigt att du har en plan för vilka personaliseringsfunktioner som ska att användas på sajten, och hur de kommer att implementeras. Vad vill du kunna göra? Hur vill du prägla upplevelsen?

Om det känns krångligt eller svårt att veta var du ska börja kan du vara lugn, du behöver inte ha koll på allting själv. Se bara till att jobba med en e-handelspartner som kan guida dig genom snåren.

Samma gäller datahanteringen: Eftersom personalisering bygger på stora mängder data är det superviktigt att du samlar och hanterar all kunddata på ett ansvarsfullt sätt.

Tekniken bakom personalisering i e-handeln: Hur data och algoritmer skapar individanpassade shoppingupplevelser

Tekniken bakom personalisering utgår data om kundens beteende, preferenser, köphistorik och andra demografiska data för att skapa en individanpassad shoppingupplevelse. Några konkreta exempel på vad datan används till är rekommendationssystem, personaliserade meddelanden, dynamisk prissättning och anpassad sökning.

Det handlar alltså om algoritmer som hjälper till att föreslå relevanta produkter, generera relevanta och engagerande meddelanden, justera priser utifrån beteende och efterfrågan, och att ge sökresultat som är mer relevanta för kundens intressen och beteenden.

Du hör ju själv: relevant, relevant, relevant. Och ju mer relevant, desto personligare blir köpupplevelsen, vilket gång på gång har visat sig öka både försäljning och kundlojalitet. Så om du inte redan jobbar med personalisering är det en bra idé att ta första steget nu.

10 saker att tänka på när du skapar en e-handel med personalisering

  1. Personalisering gör besöket i din e-handel maximalt relevant för varje enskild besökare.
  2. Majoriteten av alla kunder förväntar sig personalisering.
  3. Kunderna uppskattar personalisering.
  4. Det är ett verktyg för att öka kundernas engagemang och lojalitet.
  5. Personaliserat innehåll är perfekt att ta ut i till exempel nyhetsbrev.
  6. Ökar konverteringsgraden och minskar antalet övergivna kundkorgar.
  7. Se till att ha en plan för personalisering när du startar din egen e-handel.
  8. Jobba med en e-handelspartner som guidar dig rätt om det känns krångligt.
  9. Samla in och hantera kunddata på ett ansvarsfullt sätt.
  10. Personalisering handlar om att skapa relevans, vilket både kunderna gillar och affärerna mår bra av.

Läs övriga delar här

Del 1: Kunderna och köpresan
Del 2: Design och upplevelse
Nästa del kommer inom kort, eller prenumerera på vårt nyhetsbrev nedan. Då får du hela guiden och mycket mer direkt till din inkorg.

Vill du få hela guiden om e-handel samlad som en PDF? Prenumerera på vårt nyhetsbrev så landar den strax i din inkorg