Sökes: Webbutvecklare

Hållbarhets­kommunikation: Mer och bättre

Med EU-direktivet CSRD skärps kraven på stora företags rapportering om miljö, sociala förhållanden och styrning. Men varför inte göra något mer än att bara följa reglerna? Oavsett storleken på ditt företag – här är tipsen som får din hållbarhetskommunikation att även skapa effekt och bygga varumärke.

Några av våra kunder har kammat hem betydande affärer tack vare sitt hållbarhetsarbete. Andra har lockat till sig arbetskraft medan en del har fått uppmärksamhet och dyrbart mediautrymme på grund av det.

Gemensamt för dem är att de inte bara driver sina hållbarhetsprojekt. De berättar om dem också.

Hoppa direkt till sammanfattningen

Många megafoner i rad på ett lila underlag, med en större megafon i förgrunden som sticker ut

1. Gör först, berätta sedan

Det är lätt att bli cynisk när hållbarhetskommunikation kommer på tal. ”Det där gör dom bara som en reklamgrej” och så vidare. Därför är det viktigt (eller rättare sagt avgörande) att de projekt, initiativ och insatser som görs kring hållbarhet kommer inifrån företaget.

Aktiviteterna ska vara förankrade hela vägen upp på ledningsnivå – och absolut inte vara någonting som uppstår i marknadsföringen. Ju fler delar av företaget som faktiskt berörs av hållbarhetsarbetet, desto lättare blir det att sedan bygga kommunikation kring det.

Där har vi vårt första (och överlägset främsta) tips: Gör först. Berätta sedan.

2. Våga smalna av

Medan vi fortfarande befinner oss i gränslandet mellan det du gör och det du berättar om vill vi ta upp värdet av att våga avgränsa och smalna av. Det här med ”ingen kan göra allt men alla kan göra något” gäller även företag, och genom att avgränsa visar du att du jobbar helhjärtat med dina utvalda frågor.

Det bör i sin tur färga av sig på kommunikationen. Så acceptera att du inte kan prata om allt. Våga låta bli att prata om allt. Annars kommer du att uppfattas som otydlig, spretig eller i värsta fall oseriös.

Därför är vårt andra tips: Våga smalna av.

3. Var konkret

Tipset om att göra först och berätta sedan är för att du aldrig ska riskera att komma med tomma ord, överdrifter eller rena påhitt. Men vad händer då med målen du har satt och jobbar mot men inte nått? Kommer du aldrig att kunna prata om målsättningar eftersom det är saker du inte har gjort än?

Jo då, det är jättebra att prata om både lång- och kortsiktiga mål. Men låt då kommunikationen handla om hur du jobbar med de här målen. Ju tydligare koppling mellan målsättningar och insatser, desto konkretare blir det du pratar om.

Och så länge du är konkret behöver du inte vakna svettig mitt i natten och oroa dig över ifall du ägnar dig åt greenwashing. Så tips nummer tre är: Var konkret.

4. Var transparent

Föga förvånande är det den hållbarhetskommunikation som kräver mod som också ger mest effekt. Och vad kräver mer mod än att prata om problemen? Med andra ord de bakomliggande orsakerna till att hållbarhetsarbetet behövs över huvud taget.

Utan att veta vad just du sysslar med kan vi nog anta att din bransch historiskt sett är medskyldig till både det ena och det andra som gör att vi nu behöver göra insatser för miljön eller sociala förhållanden. Och där blev det lite jobbigt, eller hur?

Alltså krävs det en rejäl portion mod för att prata om det dåliga som du nu arbetar för att vända rätt eller eliminera helt. Men det är också genom att ta upp just det dåliga som du bygger trovärdighet och ger tyngd åt hållbarhetsarbetet du ägnar dig åt.

Samma sak när det inte blir riktigt som du tänkt dig och du inte når fram till målen du har satt. Berätta om det också, och hur du tänker jobba för att komma hela vägen.

Vårt fjärde tips är helt enkelt: Var transparent.

5. Alla ska med

Som vi nämnde i början ska hållbarhetsarbetet vara rotat i ledningen på företaget. Men varför sluta där? Ju fler på företaget du involverar och engagerar i ditt hållbarhetsarbete, desto fler ringar på vattnet kan du räkna med.

Även om inte varje anställd har den rakaste av alla kopplingar till dina utvalda miljöfrågor eller sociala initiativ kan du vinna mycket på att göra dem delaktiga i dina mål och ambitioner.

Och återigen, varför sluta där? Samarbeta med partners och leverantörer. Utmana (eller bjud in) konkurrenter.

Här är hållbarhetskommunikationen viktig för att sammansvetsa, inspirera eller väcka tankar och idéer.

Vårt femte tips är: Alla ska med!

6. Gör det lätt att ta till sig

När du nu ska fylla båten med alla som ska med kommer du att underlätta för dig själv om du gör ditt hållbarhetsarbete lätt att förstå. Genom att samla ihop det under ett kommunikativt paraply – till exempel ett budskap, ett koncept, ett namn – gör du det lätt för andra att anamma och haka på.

Hållbarhetskommunikationen kan göra stor skillnad genom att lyfta fram den röda tråden och renodla i form av ett kommunikationskoncept. Gör det lättillgängligt oavsett kunskapsnivå och mejsla fram det där som känns i magen. Så att det är enkelt och inbjudande för alla att förstå, ställa sig bakom, heja på och göra.

Vårt sjätte tips är: Gör det lätt att ta till sig.

7. Var lättillgänglig

Vårt sista tips handlar om att bra kommunikation går åt båda hållen, alltså att du inte bara pratar utan även lyssnar. Har du bockat av alla punkter hittills bör det inte vara svårt eftersom du redan är konkret, tydlig, transparent och modig, har gjort dina avgränsningar och framförallt gör först och berättar sedan.

Det du behöver göra är att lägga till ”lyhörd” på listan och säkerställa att det finns kommunikationsvägar tillbaka till dig och företaget kring ämnet. Fundera på vilka svåra eller jobbiga frågor som kan tänkas komma och arbeta med svaren.

När du visar att du kan bemöta frågor, kommentarer och åsikter kommer du återigen att bygga trovärdighet, samtidigt som ditt företag framstår som både påläst och sympatiskt. Framförallt bevisar du att du tar hållbarhetsarbetet på allvar, och att det inte är produkten av en marknadsavdelning.

Därför är vårt sjunde tips för att göra riktigt bra hållbarhetskommunikation: Var tillgänglig.

Vill du ha hjälp med att kommunicera ert hållbarhetsarbete?

Läs mer om hur vi arbetar med hållbarhetskommunikation

Prenumera på Beyonds nyhetsbrev