Del 6: Dos & don’ts
E-handel: dos & don’ts
När vi nu går i mål med vår e-handelsguide vill vi avsluta med en lättöverskådlig samling tips. Topparna på isbergen, typ. Här har du summeringen av vad du ska och inte ska göra när du startar egen e-handel.
Kunderna och köpresan
Dos:
- Lär känna din målgrupp och deras behov och intressen för att skapa en e-handel de gärna återvänder till.
- Kartlägg kundernas köpresa från kontakt till köp för att identifiera hinder och förbättra helhetsupplevelsen.
- Skapa en sömlös köpresa mellan olika kanaler och medier för högre kundnöjdhet och varumärkeslojalitet.
Don’ts:
- Fokusera inte bara på förväntade parametrar som ålder och geografisk plats, utan identifiera relevanta faktorer för ditt varumärke.
- Försumma inte att identifiera hinder och oklarheter längs kundernas köpresa som kan avbryta köpresan.
- Missa inte möjligheten att öka försäljningen genom att förstå vad som driver kundernas köpbeslut.
Design och upplevelse
Dos:
- Se till att köpprocessen är så intuitiv som möjligt.
- Se till att kundupplevelsen är konsekvent oavsett kanal.
- Var lyhörd för kundernas behov och önskemål för att ständigt förbättra och utveckla upplevelsen.
Don’ts:
- Låt inte designen ta överhanden på bekostnad av upplevelsen.
- Gör inte köpprocessen krånglig eller onaturlig.
- Fokusera inte bara på priset eller sortimentet. (Det vill säga, glöm inte bort att upplevelsen också kan vara ett konkurrensmedel.)
Personalisering
Dos:
- Använd dataanalys och automatiserade processer för att skapa skräddarsydda erbjudanden och rekommendationer som passar kundens specifika behov.
- Skapa en personlig köpupplevelse genom att anpassa marknadsföring och försäljningsprocess efter kundens preferenser, tidigare köpbeteende och önskemål.
- Jobba med en e-handelspartner som kan guida dig genom personaliseringsfunktioner och datahantering.
Don’ts:
- Använd inte personalisering som en undanflykt för att skicka oönskade meddelanden eller erbjudanden.
- Spara inte kunddata på ett osäkert eller oansvarigt sätt.
- Implementera inte personalisering utan en plan för vilka funktioner som ska användas och hur de ska implementeras.
E-handelsjuridik
Dos:
- Ge korrekt och tydlig information om dina produkter och tjänster inklusive pris, beskrivning, leveransvillkor, returvillkor och betalningsalternativ.
- Följ konsumenträttsliga lagar som till exempel lagen om distansavtal och e-handelslagen.
- Hantera personuppgifter, kunddata och betalningsinformation på ett korrekt sätt, i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) och andra relevanta lagar.
Don’ts:
- Negligera inte kundreturer och reklamationer.
- Ha inte otydliga eller orättvisa användarvillkor och avtal.
- Använd inte oetisk eller vilseledande marknadsföring.
Om jag startar e-handel, kommer inte återförsäljarna se mig som konkurrent?
Dos:
- Berätta för dina återförsäljare i god tid innan att du ska starta en egen butik på nätet.
- Håll dig till rekommenderat utpris och gå aldrig under det för att visa att du inte är här för att konkurrera ut dina företagskunder.
- Satsa på ditt varumärke och öka synligheten för att få in fler kunder som i sin tur ökar försäljningen av dina produkter även för återförsäljarna.
Don’ts:
- Låt inte den här oron hindra dig från att ta steget till egen e-handel.
- Låt inte dina företagskunder höra om din e-handel ryktesvägen innan de har fått höra det direkt från dig.
- Missa inte möjligheten att skapa content, kontaktytor och sökvägar in till dig baserat på innehållet i e-handeln.
Läs övriga delar här
Del 1: Kunderna och köpresan
Del 2: Design och upplevelse
Del 3: Personalisering
Del 4: E-handelsjuridik
Del 5: Om jag startar e-handel, kommer inte återförsäljarna se mig som konkurrent?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev nedan. Då får du denna och våra tidigare guider samlade i fina PDF:er direkt till din inkorg.