Sökes: Webbutvecklare

Rörligt: Del 1

Därför bör du satsa på rörligt innehåll

”Satsa på rörligt” – den gamla ramsan har man ju hört några gånger. Men varför ska man göra det? Vad är ens rörligt? Och hur satsar man på det? I tre artiklar besvarar vi de här frågorna och ger konkreta tips på hur du kan stärka ditt varumärke med rörligt innehåll. Vi börjar med att reda ut varför du bör satsa på rörligt. Se videon som sammanfattar och scrolla ner för att läsa hela artikeln.

Efter att ha konstaterat att content fortfarande is king är det nu dags att prata om att rörligt content is king kong (och lite till). Här talar siffrorna sitt tydliga språk.

Till att börja med: Mer än fyra femtedelar av all internettrafik är video. År 2022 innebar det i snitt 240 exabyte video per månad. Hört talas om exabyte tidigare? Inte vi heller. En exabyte är en etta med 18 nollor. Det är för stort för att man ska kunna greppa det ordentligt.

Men astronomiska trafiksiffror är långt ifrån de enda siffrorna som är intressanta här.

Rörligt = engagemang

Framförallt kan vi se att rörligt är lika med engagemang. Till exempel visade Wyzowls årliga undersökning 2022 att chansen att någon delar ett inlägg i sociala medier ökar med 99,5 % om inlägget innehåller en video.

Samma undersökning visade att 91 % av de tillfrågade vill se mer rörligt innehåll från varumärken under 2023. Och en undersökning som Kantar gjorde på uppdrag av Facebook visade att folk redan 2016 ägnade fem gånger mer tid åt rörligt än statiskt innehåll.

Rörligt är helt enkelt något som konsumenterna själva väljer och vill ha mer av, och det visar sig i form av kommentarer, klick, likes, delningar och andra interaktioner.

(Det här gäller även för B2B: Företagsledare föredrar video framför text när det handlar om att bekanta sig med ett nytt företag. Och enligt en undersökning från Brightcove säger hela 95 % av B2B-inköpare att video spelar en viktig roll i vägen fram till ett köp.)

Rörligt = räckvidd

Det visar sig att video inte bara ökar engagemanget utan även chansen att synas i sociala medier. Siffror från Statista visar att ett vanligt inlägg (foto) på ett Instagramkonto som har mellan 2 000 och 10 000 följare ses av 22 % av följarna, medan en reel på samma konto ses av 76 %.

För mindre konton är skillnaden ännu större och visar att en reel når långt utanför den egna följarskaran. Närmare bestämt: Ett konto som har mellan 500 och 1 000 följare når 77 % av följarna med ett vanligt (bild-)inlägg. Men hela 892 % (!!!) med en reel.

I Wyzowls senaste undersökning svarade 91 % av de tillfrågade företagen att video har hjälpt dem öka trafik till hemsidan.

Rörligt = SEO

Och apropå hemsidetrafik – med rörligt innehåll kan du också öka din sökmotoroptimering. Google och andra sökmotorer tycks nämligen ranka webbsidor högre om de har (högkvalitativt) rörligt innehåll på sig.

Som vanligt är sökjättarnas exakta resonemang höljda i dunkel, men en kvalificerad gissning är att rörligt innehåll ökar tid på webbsidan och minskar sidhopp, vilket är två faktorer som Google värderar högt vid ranking av webbsidor.

Med andra ord ser Google att du stannar kvar längre på en sida (om den har bra video), vilket borde betyda att du har hittat det du letade efter, vilket i sin tur betyder att Google har gjort sitt jobb. Och därför ser Google till att rekommendera just den sidan nästa gång någon annan söker på samma sak.

Förutom detta innebär video också fler ytor för söktermer. Till exempel genom srt-filer (alltså textremsor) som inte bara ökar tillgängligheten på ditt innehåll utan även gör dina videor bokstavligt talat sökbara.

När du bäddar in en video på din hemsida har du ju även chansen att lägga till en optimerad rubrik och beskrivning för att ytterligare utöka kardborren mellan dig och sökmotorerna.

För att inte tala om att du nu också dyker upp i videosökningar, alltså ännu en ingång till din sajt.

Rörligt = konvertering

En trevlig bieffekt av ökat engagemang och mer tid spenderad på din hemsida är att konverteringsgraden tenderar att öka.

Enligt en studie från Animoto upplever 73 % av konsumenterna att de är mer benägna att köpa en produkt eller tjänst om de först har sett en video som förklarar produkten eller tjänsten.

Och eftersom konvertering kan vara en massa andra saker än bara köp kan vi också nämna en undersökning från Eye View Digital där det framgick att landningssidor ökade konverteringen med 86 % om sajten innehöll video.

Rörligt = tydlighet

Det är faktiskt inte bara köp, rankningar och delningar som skjuter i höjden av rörligt. Det har även visat sig att budskap går fram betydligt bättre i videoform än i text.

Så kallad ”message retention” – alltså i vilken grad människor tar till sig budskap – är en avgörande faktor framförallt i två fall: Dels när kommunikationen handlar om att framföra ett budskap (som information, instruktioner och uppmaningar). Och dels när det inte finns någon direkt handling kopplad till budskapet (tänk varumärkesbyggande kommunikation som ska ge top-of-mind snarare än KÖP NU).

Trovärdigt, visuellt och känslomässigt

Rörligt innehåll gör helt enkelt skillnad på flera sätt, och för att försöka förstå varför det är så behöver vi titta på hur människor fungerar. Ur det perspektivet har vi gjort en egen analys som pekar på tre saker som gör rörligt innehåll till ett så starkt medium: Trovärdighet, visuell kommunikation och känslor.

Trovärdighet eftersom video ligger mycket närmare att ”se det med egna ögon” jämfört med stillbilder eller text.

Trovärdighet som i sin tur hjälper målgruppen att känna sig trygga och bekväma med varumärket. (Vilket vi i vår e-handelsguide återkom till flera gånger som en grundförutsättning för att genomföra ett köp.)

Visuell kommunikation eftersom vi människor är visuella varelser. Vi har bara haft skriftspråk i några tusen år, men har använt synen som vårt primära sinne så länge att vi inte längre litar på till exempel luktsinnet.

Och slutligen känslorna, eftersom video lämpar sig väldigt bra för historieberättande. En typ av kommunikation som ligger så djupt inbäddad i den mänskliga naturen att den står i direktförbindelse med vårt känsloliv.

Alltså raka spåret in i magen, där vi fattar beslut som hjärnan sedan rationaliserar åt oss.

 

Sammanfattning: Därför bör du satsa på rörligt

  • Rörligt innehåll utgjorde mer än fyra femtedelar av all internettrafik år 2022.
  • Statistiskt sett ökar interaktioner och engagemang när innehållet är rörligt.
  • Folk föredrar video framför statiskt innehåll och vill gärna se mer rörligt från varumärken.
  • Chansen att synas i människors Instagramflöden ökar explosionsartat med reels jämfört med statiska inlägg.
  • 91 % av företag som lägger ut rörligt innehåll märker ökad trafik till sin hemsida.
  • Rörligt på egna hemsidan ger sökmotoroptimering genom ökad tid på sajten och färre sidhopp.
  • Video ökar konverteringsgraden. Både inför köp och på landningssidor.
  • Människor tar till sig budskap bättre när de kommer i form av video.
  • Video ökar varumärkets trovärdighet.

Vilken typ av rörligt innehåll skulle hjälpa dig och ditt varumärke närmare målen? Boka ett möte med oss så undersöker vi hur du kan använda rörligt innehåll för synas för rätt personer.

Boka ett möte

Läs del 2 och 3

Prenumera på vårt nyhetsbrev