Sökes: Webbutvecklare
tre kundkorgar i plast, färgade i grå, röd och svart

Hållbar nordisk design

Köper du en plastburk på Clas Ohlson, har en klassisk plastmugg i picknickkorgen eller använder kundkorg när du handlar mat på ICA, är sannolikheten stor att produkterna kommer från Nordiska Plast. Och det ska du vara glad för – de arbetar hållbart på alla tänkbara sätt med sin tillverkning i Smålands djupa skogar.

För något år sedan började de tycka att logotyp och grafisk profil, som hängt med dem i många år, behövde en uppdatering. Deras visuella identitet lirade helt enkelt inte med resten av företaget och produkterna. Då vi arbetat med dem i många år – bland annat med hållbarhet, butiksmaterial, produktmärkning och kataloger – fick vi uppdraget att hjälpa dem.

nordiska plasts gamla logotyp jämfört med den nya

Resultatet ser du här. Vi plockade med deras karaktäristiska gula och skapade en logotyp, en ikon och ett visuellt uttryck grundat i industri och nordisk design – precis det Nordiska Plast är, nordisk designindustri.

översikt över nordiska plasts nya typsnitt, Aeonik Pro
översikt över nordiska plasts nya färger, olika nyanser av gul och grå
nordiska plasts logotyp mot en gul bakgrund
visitkort med nordiska plasts logotyp och färger. Gul symbol mot vit bakgrund

Medan vi ändå var i farten gjorde vi en fin folder om deras hållbarhetsarbete. Självklart med ett uppslag där deras klassiska mugg, designad 1978, fick sin egen story. År 2023 firade de 50 år med en ny profil.

uppslag ur en folder, grön bakgrund och texten "Mugg" samt bild på en grön plastmugg
tejp med nordiska plasts logotyp
nordiska plasts logotyp uppsat på en fasad