Sökes: Webbutvecklare

Bygg ett starkt varumärke inifrån: En introduktion till employer branding

Ju hårdare konkurrens det är om duktiga medarbetare, desto viktigare blir företagets anseende som arbetsgivare. Employer branding handlar om just det – att skapa ett starkt, attraktivt och autentiskt arbetsgivarvarumärke. Här förklarar vi begreppet och varför det är viktigt att satsa på.

En magnet som drar till sig flera stiliserade människosymboler

Vad är employer branding?

Employer branding är processen att positionera ditt företag som en attraktiv arbetsgivare i syfte att locka, engagera och behålla rätt medarbetare. Men det gäller att inte fastna i tron om att det räcker att bara visa upp en positiv bild utåt.

För att bygga ett starkt varumärke kring en arbetsgivare bör man först och främst jobba fram en intern strategi för att säkerställa att medarbetare faktiskt känner stolthet och engagemang över sin arbetsplats. På riktigt.

Ett starkt arbetsgivarvarumärke kommunicerar företagets värderingar, kultur och de erbjudanden som gör just den arbetsplatsen unik.

Varför är Employer Branding viktigt?

  • Attraherar rätt medarbetare
    Det är inte helt ovanligt att skickliga arbetssökande ofta har flera erbjudanden att välja mellan. Här kan ett starkt arbetsgivarvarumärke vara det som skiljer ditt företag från konkurrenterna.
  • Minskar personalomsättning
    Genom att bygga en kultur där anställda känner sig värderade och som en del av något större minskar risken för att de söker sig vidare. Det leder inte bara till lägre rekryteringskostnader utan såklart även att man behåller den upparbetade kompetensen inom bolaget.
  • Förbättrar företagskulturen
    En väldesignad employer branding-strategi hjälper till att skapa en positiv och inkluderande arbetsmiljö, vilket i sin tur även kan öka produktiviteten.

Byggstenar i employer branding

  • Förmedla företagets värderingar
    Det vill säga att tydliggöra vad företaget står för och hur det skiljer sig från andra.
  • Engagera nuvarande medarbetare
    De är dina bästa ambassadörer. När anställda delar sina positiva erfarenheter, byggs varumärket både internt och externt.
  • Kommunicera öppet och ärligt
    Transparent kommunikation om både framgångar och utmaningar bygger förtroende och lockar personer som delar ditt företags värderingar.

Sammanfattning

Att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke hjälper inte bara till att attrahera rätt medarbetare i en konkurrensutsatt arbetsmarknad, utan skapar även en kultur där anställda trivs, utvecklas och förhoppningsvis blir kvar länge. Med rätt strategi och genomförande kan employer branding bli ett av de mest kraftfulla verktygen i ditt företags tillväxtstrategi. Så, wake up and smell the uppenbara: Employer branding är inte längre ”ett kanske” utan ”ett måste”.

Vill ni ha hjälp med er employer branding?