Sökes: Webbutvecklare

Är du förberedd för nästa generations webbanalys?

Om du har en hemsida eller webbapplikation är chansen stor att du också vill veta vad som försiggår på den och mäta om den gör sitt jobb eller inte. Och om du inte redan har gått över till Google Analytics 4 börjar det bli dags att göra det.

Animerad grafik i form av grafer, diagram och förstoringsglas med design inspirerat från Google

Bråttom? Klicka här för att hoppa ner till sammanfattningen.

Hur går den där kampanjen? Klickar besökarna på den nya blänkande CTA-knappen? Eller använder de konverteringsformuläret? För de allra flesta är Google Analytics synonymt med webbanalys så till den grad att vi kort och gott brukar tala om det som Analytics.

Under hösten 2020 introducerade Google version 4 (GA4) av verktyget och har du inte migrerat ännu är det hög tid att påbörja processen, lära sig vad som är nytt och kanske också ta nästa steg i ditt arbete med mätning och analys.

I juli nästa år (1 juli 2023) stänger Google nämligen av den gamla versionen.

Händelser i fokus

Så vad är nytt och är det någon revolution att tala om? GA4 kom till ur behovet att möta kravet på integritet som föddes i och med GDPR, men innebär också en ny mätmodell.

Precis som så mycket annat numera använder sig den underliggande motorn av maskininlärning. Google hävdar att det ska göra den bättre på att lära sig av historisk data och ge dig som användare bättre insikt och förbättringsförslag.

Istället för att utgå från sidvisningar ligger nu fokus på händelser. Det ska göra det lättare att mäta till exempel en webbapplikation eller för den delen moderna webbsidor som inte använder sig av sidvisningar i sin traditionella bemärkelse.

Detta innebär att verktyget för att registrera händelser har blivit betydligt kraftfullare, både när det kommer till vanliga händelser och sådana relaterade till e-handel. Det ska också vara lättare att spåra användare mellan olika enheter, till exemple om köpresan börjar på mobiltelefon och avslutas framför datorn.

Även verktygets gränssnitt har fått en översyn och innehåller inte längre lika många standardrapporter utan tanken är att du istället ska sätta upp skräddarsydda rapporter utifrån dina behov. Och just det, IP-adresser lagras inte längre.

Vänta inte in i det sista

För dig som användare av verktyget innebär det i praktiken ett antal åtgärdspunkter. Först och främst rekommenderar vi att du redan idag installerar GA4 parallellt med Universal Analytics (föregående version) för att börja samla in data. Dels för att börja träna den underliggande maskininlärningen men också för att säkerställa att allt är uppsatt korrekt och fungerar.

Har du inte redan gjort det kan det också vara läge att se över din cookiepolicy och korrekt informera dina besökare om vad du spårar och lagrar. Du bör också se över kopplingar till andra tjänster som Google Ads för att säkerställa att du kan följa upp dina kampanjer på rätt sätt.

Slutligen kan det också vara läge att se över din övergripande strategi med hemsidan och hur du mäter om den “gör sitt jobb” så att säga. Här brukar vi tala om nyckeltal kopplat till olika mätvärden eller konverteringsmål som satts upp. Det kan vara antal besök, formulär som fylls i eller att användaren går igenom en sekvens av sidor eller gör ett köp.

I samband med detta bör du ta fram vad Google kallar rapporter för att kunna följa upp detta om dessa inte redan finns på plats.

… hjälp?

Vi har full förståelse för att mycket av detta kan låta som rena grekiskan. Om du vill övergå till GA4 men knappt vet var du ska börja hjälper vi dig gärna på resan.

Inledningsvis handlar det såklart om att installera den nya versionen men det kan också vara en kortare utbildning av det nya gränssnittet eller hjälp med att ta fram mål och mätpunkter. Oavsett vad det handlar om är du välkommen att ta kontakt med oss för att komma igång med GA4.

TL;DR – Artikeln i korthet

Vad är Google Analytics 4 (GA4):

  • Senaste versionen av Googles mät- och analysverktyg.
  • Bygger på maskininlärning för att bättra hjälpa användaren.
  • Framtidssäkrad med mindre fokus på traditionella sidvisningar och istället tonvikt på händelser för att enklare mäta interaktion i till exempel webb- eller mobilapplikationer.
  • Färre standardrapporter och ”one size fits all”, uppmuntrar anpassning efter dina behov.
  • Enklare för slutanvändare att spåra händelser som knapptryck och scrolldjup utan krav på Google Tag Manager.
  • Bättre integration med andra Google-tjänster som Ads och Signals.
  • Integritet i fokus, lagrar till exempel inte längre IP-adresser.

Såhär påverkar det dig:

  • Du bör installera GA4 redan nu, allra senast innan den 1 juli 2023.
  • Kontrollera att mätningen fungerar korrekt och befintliga mål och konverteringar är uppsatta.
  • Sätt dig in i hur det nya gränssnittet fungerar för att kunna ta del av rätt mätvärden.
  • Se över och uppdatera skräddarsydda uppsättningar för händelsebaserad mätning.
  • Informera besökare om vad du spårar om du inte redan gjort det.
  • Exportera historisk data innan Google stänger ned den gamla tjänsten.

Prenumera på Beyonds nyhetsbrev